Srpski književni glasnik

298 СРпски Књижевни ГлАСНИК. још јасније: и шаренило, и свежину боја, и игру светлости, сенке и рефлекса, и дубину простора. |

Што се тиче израде појединости, Г. Мурат је и ту показао да је с довољном спремом и марљивошћу пришао решењу постављеног задатка. Израда појединости на сликама ове врсте необично је нежна ствар; светлосни ефекти су у појединостима много суптилнији и много сложенији. Г. Мурат је покушао да похвата и у своју слику унесе те тако танане и сложене рефлексе које вешто сликарево око запажа на предметима под јаком дневном п сунчаном светлошћу. Ми се на свему томе нећемо задржавати; само примера ради, и да бисмо гледаоцу помогли, ми ћемо га упутити да избере једну појединост, коју било, на пример главу дубровачкога кнеза, MH JL IIOкуша. — разгледајући је пажљиво и у свима појединостима — да на њој опази ту игру рефлекса одоздо, од околних предмета, и од светлости одозго. После је може тражити п она другим деловима слике.

За наш укус, међутим, слици не би удило да је на многим местима анализа даље отерана и да су сви ти ефекти нежнијом и гипкијом, или моћнијом и смелијом, и ученијом руком извођени. Ми ту не мислимо само на оне делове слике који су очито површније рађени (ова. велика. слика је, у осталом, израђена за шест месеца), но IM на средишне делове њене, на које је главна пажња обраћена. Боље би било (ако је тако довољно разумљиво речено) да слика изгледа лешпа посматрана непосредно, но посматрана, у огледалу, које слику представља више дорађену, лешпу пи складнију него што је. Али, ефекти светлости у отвореном. пољу, у свима њиховим Ћћудљивим комбинацијама и поступностима, тако Cy многобројни п танани, а с друге стране данас их је још тако тешко потпуно на платну забележити, да је у сваком погледу мудро не бити одсечан, а праведно, кад се тиче једног савесног рада, истаћи поново његове лепе особине. <Долазак Цара Душана у Дубровник» је занимљива, с осећањем. рађена. колористичка. студија једног интелигентног