Srpski književni glasnik

ПРЕГЛЕД НАЦИОНАЛНО-ПОЛИТИЧКОГ ЖИВОТА. 429

и појединце, почињу будити и католици. Али они више пријањају уз Славјанство и Илиретво; те идеје њихову свест враћају народу.

Па ипак, и ако и сва вуковека књижевност и већина школоване омладине прихватају мисао о јединству народном без верских и црквених обзира, Српство и у Аустрији као год у Србији и у Црној Гори још непрестано има православно обележје. Тај му печат у Аустрији даје и тамошња аутономна јерархија српска. ·

Tako ce m y Mpyroj uerBprm XIX Beka, под утицајем Турске и Аустрије и услед реакције ерпекога живота Ha њихне притиске, одржавао у народу нашем средовечни поглед на живот и народност. Ново време, са напреднијим мислима, с муком се пробијаше. Да се тај застој подржи, јамачпо је припомогла и тадашња реакција у мишљењу и васкрсе верскога осећања по целој западној и средњој Јевропи.

Ш.

Повучени у своје средовечне идеје, бринући се само да очувају своје старе повластице, православни Срби у Аустрији стоје изван слободоумнога покрета који од 1830 године поче опет запљускивати Јевропу из Француске. Граничари, увек испуњени лојалисмом према царском дому, стоје као трепет, размаженој и жељној елободе, Италији. Од осталих православних Срба под сином и наследником Фрање 1 Фердинандом П (1835—1848), велики део, по непроевећености и неразвијености, нема смисла за идеје политичких слобода. за које се тада, уз другу Јевропу, загревају остали народи по царевини. Проевећенији синови српски или су духом круте бирократе или заостали клерикалци који, подједнако, у маниљестацијама слободе гледају само револуционарнога. демона. Изузеци су ретки међу старијима, напротив, школована се омладина напојила Ha университетима готово оним истим духом којим и други јевропски млади свет; али она још нема утицаја на ток поелова и догађаја.

Тако су Срби вером и политичким појмовима туђи оним народима који својим тежњама за новим животом др-