Srpski književni glasnik

7 СРПСКИ КЊИЖЕВНИ ГЛАСНИК.

„IMO да јунак. на вели петак, спали читаву варош

и пушта да пропадне у пламену читав манастир каауђерица, али преза од помпели ла. једе меса. Витеди и светски људи. иду обично на службу свако јутро, држе се правилно прописаних уздржавања, не умиру лок нису ишли на хаџилук и завештавају на богоугодна дела. Код многих од њих то наравно не искључује ни неуредности ни насиља; међутим утицај поумпели на проклество, коју су свештеници непрестано освежавали, морао је у опште бити само епасоносан: To је била једина узла која је, у страминим епохама. постанка. феудалности, · умеравала до извесне тачке дивљачке и грубе бруталности људи, којима. није управљала никаква власт, које није обуздазала никаква. помисао на заједнички интерес. Она је осим тога. створила огромну масу хуманитарних установа које су доприносиле. ублажавању невоља, причињених несавршеним друштвеним стањем и сталним ратовима. У узвишеним душама религија је добила облик чисте љубави према Богу и дала било књиweBHa дела, било поступке највеће лепоте. Са интелектуалног улелишта, слепа послушност према учењу званичне вере пзазвала је претерану попустљивост према ауторитету. и спречила сваки научни напре(ак: философска. мисао, уместо да се стара да слободно. посматра, сређује п разуме факта, истрошила се у суптилностима. о последицама. првих дата иримљених без дискусије, и произвела је, само шупљу и стерилну еколастику. Понеке уметности, као архитектура, нашле су напротив у религији подетрека на лела по моћна и оригинална, која ће остати највећа слава средњега века.“ Ако сте после ових редова осетили мали умор, He заборавите да у њима има више садржине но често у читавој књизи. У излагању има међутим нечега достојанственог и примамљивог у исти мах: ако сте почели читати се интересовањем за предмет, на крају читања осећате према њему врету симпатије.

Дела. Гастона. Париса јелва чине половину његова.

рала: пећа половина његове активности долази без сумње Ha уређивање „Романије,“ периодичног часописа за романску филологију . који је 1872 године покренуо у