Srpski književni glasnik

tot “MT И wa .

+

26

M A у

и ИКО;

#

TV ои, „4 а,

va „A

а

НЕК и А,

d

– ји 4

NV

„а

-

пи. DOI NJA + ~ | па но ПЕЧ А г п о 4 TB DAN ŠA ~ Ева Ур · ~” OH * ot a | ИХ НЕ JA 214 СРпски Књижевни ГлаАСНИК.

тектури с поља, који се битно разликује од српских ви зантијских грађевина другог периода, а које су се, по ономе што се до сада зна, први пут у том карактеру појавиле и развиле искључиво на земљишту тадање ерпске, Лазареве државе. Општи карактер њихов огледа се у овоме: све су грађевине у византиском стилу, и грађене су или само од камена или мешовито, наизменце у редовима, тесаном камену п опеци у два или три слоја наизменце растављених широким слојевима лбела. Имају једно или пет кубета већином врло витких размера, не рачунајући ту и кубе које се који пут и на препрати налази. Главна пак разлика грађевина овог периода од. грађевина, византијског стила пређашњег периода, јесте, што се овде на спољним зидним платнима опажа богато примењена, орнаментика, док је код оних или веома незнатно, или“ није никако ни примењивања. Прозори су узани, обично дводелни, и већином се свршавају луком на шиљак, који нема. никако конструктиван карактер, као што је случај у готици, него је само узет као мотив чисто архитектонско-естетични. Прозори су у великој ширини нарочито изнад отвора оперважени орнаментисаним. тесаницима. Перваз је често у једној равни, ретко је профилисан са већим испадом, и он се такође често свршава на лук на шиљак, а орнаментика има сасвим особени карактер. Основа јој обично преплет од пљоште уплетених пружица, које су. Ву који пут каквим жљебом профилисане, или је преплет комбинован са орнаментисаним лишћем, пветовима или каквим животињским фигурама. Пластика преплета није велика, | обично 1—3 сантиметра, ретко кад више, а врло су ра- знолики по мотивима, оригинални, и свакад врло лепо сми- 3 шљени. Поља. изнад прозорских отвора и овог орнаментисаног дела перваза обележена су каквим засебним орнаментом или фигурама симболичког значаја. Даља је особина. Пода ових грађевина и у томе, што су платни зидови подељени у плитке нише. зидним иепадима или чешће витким окру- и глим стубовима, које пресецају венци у висини банка прозореког и изнад прозора, те се изнад стубова на т0ј виеш