Srpski književni glasnik

УМЕТНИЧКИ ПРЕГЛЕЛ. 465

поређења, размишљања, повлачења. у себе самог, суптилног испитивања својих утисака, да би човек могао осетити виши уметнички, сликарски или вајарски рад; да би могао осетити п оценити уметничке особине кипа или слике, погодити уметничку замисао њихову, осетити ритам извајаног нагог тела, опазити силуету вајарске композиције, проценити анатомију удова, — или опазити колорит, прозрачност сенака, пластичност предмета, тачност вредности, и ваздух и ваздушну дубину елике. Такав озбиљан пријатељ и испитивалац уметности зна још да није довољно васпитавати свој укус на сликама у музејима и изложбама; он зна да је потребно посматрати и природу коју уметници износе у својим радовима, и посматрати је очима вајаревим и сликаревим, — нарочито сликаревим, јер су сликарски ефекти многобројнији и сложенији. Кад у неком роману, за пеихолошки тачну радњу кажете да је добро нађена, да је тачна, ви то можете рећи само зато што сте сами у животу запазили да у извесним тренуцима човек тако ради. Исто тако, да бисте могли наћи задовољства у светлим бојама, у тачно забележеним вредностима, у тачно ухваћеним рефлексима, потребно је да сте посматрајући природу запазили пи сами колико је

све у природи светло, колико на предметима има рефлекса,

и какви су узајамни односи појединих тонова. То су, међутим, претерано тешке ствари. И они који знају колико је такво посматрање потребно, п који се труде да своје очи и своје памћење обогате таквим посматраним ефектима, и ти се врло често варају, и варају и онда кад и не слуте да се варају. Ја, наравно, нисам од оних који су своје памћење на тај начин довољно обогатили; али ми је допуштено рећи да спадам у оне који се варају онда кад не слуте да се варају, На овој изложби, на оној иначе“ лепој скици г. Јаме, „Сеоска кућа“, која ми се одмах од почетка 2 врло допала, учинило ми се да дрвеће пред кућом није, према кући, довољно јако сунцем осветљено. Ја сам више пута потанко посматрао какво изгледа гранато дрво на јаком сунчевом осветљењу, и био 30