Srpski književni glasnik

Уметнички ПрРЕГЛЕД. 863

концепцијом, рађене су у, једном ладном, врло дубоком тону. „Кедшевз“ представља приморско гробље у ноћи с витким, тавним чемпресима и затрављеним плочама у некој влажној, провидној измаглици модрих и плаветних боја. Предео крај мора п мирна морска површина необично се дискретно назиру п губе у перспективи ових угашених боја. „Опустјелп двори“ дају утисак дубоког, мртвог мпра и тишине. То је читава композиција. На · вратима опале грађевине лебди једна тавна сен, улази посрнула, можда за увек; или то дух господара пробуђен обилази миле зидине. Дубок, очуван тон с бојама које су врло лепо прилагођене замисли, чини главну вредност на овој слици.

Важно је приметити колико душе уноеп Видовић у пејзаж. „Град се буди“ п „Кедшез“ већ престају бити само слике пз природе, то су без мало композиције. Нарочито „Кедшевз“. Онај дрхтави, бледи рефлексе плаветне светлости што се разлива по гробљанским плочама и зидинама тако живо довлачи пред вас успомену на мртве, успомену која се стварала онда кад сте гледали њихова бледа лица, њихове усахнуле очи и навучене веђе.

"Сеоски лепп пејзаж „Месец излази“ такође је веома осећајна слика. То је у ствари једна особито пријатна хармонична, топла песма ноћних боја што се назиру у јесењем пределу када месец излази. Ту је на слици и крајпчак језера у коме се огледа и прелива сјајно ру“ мени месец, п чун, и сеновита обала. А на врху брежуљка иза кога се месец уздиже, неколико колиба и пластова, п једна ограда. Изузев светлости којом сија сама кугла месечева и његова одсева у води, цела је слика одржана у једном дубоком тону необично богатом 0бојама. Ова нам елика износи сву мекоту п благост топле, мирне вечери.

Видовић је покушао да ради п јасним, светлим бојама, у духу Сегантинијевом, и успео је, мада се примећује да му такав начин рада није својствен, присан, да није његов. Плод овог покушаја је диптик „Мали сви-