Srpski književni glasnik

70 СРпски Књижевни Гласник. роватно, свести на питање о мери, хармонији, складу и ту би, по свој прилици, лежао неутрални терен, на ком би се среле обе странке. Теоријски је наравно мало лакше то рећи, али у практици би се морало управљати према случају. Нема сумње, акција се морала јавити против фигураната, кад су као фигуре на шаху, или као људи од снега, и то би ишло и против Серсе-а, али одатле до начина на који су, у похвалној намери, Мајнингенци решили тешкоћу, подаље је, и то би опет ишло против њих. Не треба заборавити да је у позоришту све конвенција п да је публика склона примити ову о фигурантима у толико лакше, што им, и по замисли кога му драго писца, кога му драго комада, не може нешто замашније ни пасти у део. ДРАГОМИР М. ЈАНКОВИЋ.

УМЕТНИЧКИ ПРЕГЛЕД.

ПРВА ЈугОСЛОВЕНСКА УМЕТНИЧКА ИЗЛОЖБА. (3) 3. Хрвати.

Као што сам горе поменуо, у наших западних суседа Хрвата осећа се да уметност негују систематично, с правом свешћу о њеном значају. У њих просвећени мецени негују уметност колико и сами уметници. Њихова изложба изгледа најзаокругљенија, најпотпунија, и, ако тако могу рећи, најученија. Види се по њој ла Хрватска уметност не траје од јуче, да се постепено развија без прекида и потреса, да с тога обухвата и старије облике уметности, али да остаје у сталном додиру с модерном уметношћу; и њихови уметници старије школе држе се у течају модерних тежња и метода. И без свога красног вајарства, хрватска изложба показује највећи број извежбаних уметника и довршених радова. Она највише личи на уметничке салоне већих народа, који уметност

или Ер је иу “4, У јр

ui ON