Srpski književni glasnik

ОЦЕНБ И ПРИКАЗИ. 73

савременом Бугарину. Бај' Гању није жива личност; то је заједничко име за више јунака. Он је носилац многих најразличнијих и често противречних душевних особина. У њему су оличене особине посматране код разних људи и у разним приликама. Отуда је овај рад био замашнији од ранијих, јер је изискивао творачку моћ. Бај Гању је састављен из низа анегдота и истинитих догађаја, испричаних на поселима једне групе младих људи, такозване „Веселе Бугарске“. То је дало повода неким критичарима да Алекову заслугу сведу на заслугу простог приповедача онога што је чуо. Г. Мирољубов устаје против тога, указујући на потребу уметниковог дара који би у те празне каванске разговоре унео своју душу, пречистио их, и претворио у моћну друштвену силу, који би од тих ништавних анегдота створио живу символизацију негативних индивидуалних и социалних особина бугарског народа“

Недостатци Бај Гања су неоспорни; његова је композиција лабава; за онако обилну грађу Алекова је рука била слаба. Уз то, нагнан новчаним неприликама, он није стигао ни да прегледа и поправи те растурене „приче о једном савременом Бугарину“, пре но што су скупљене у књигу. Г. Пенчо Славејков рекао је с правом и врло срећно да су то „парчад једног великог огледала, које је непажљиви мајстор разбио пре но што га је ставио у рам“. Г. Мирољубов објашњава те недостатке Бај Гања недостатцима самога типа и њиховом неизбежношћу при онаквим књижевним и културним условима у којима и за које је створен. Без њих Бај Гања не би тако добро разумео сваки мало интелигентнији „савремени“ Бугарин, и његов моћни и благотворни друштвено-културни утицај, (који премаша утицај сваког другог дела нове бугарске књижевности), био би немогућан. Поред тога, ти недостатци долазе и из узрока естетичке природе. Тај тип, у својим битним особинама, у својој психолошкој и историјској верности, могао је бити ухваћен и изражен само

1 Бај — у нас чпча, ча, газда.