Srpski književni glasnik

Ф СРПСКИ Књижевни ГЛАСНИК.

љивији период руске књижевности руски уметнички реализам. Онима који желе сами. да се образују, као и оним Словенима, који тек улазе у руску књижевност, књигу Г. Коробке можемо препоручити, без обзира на неке недостатке које ћемо ниже споменути.

Писац потпуно правилно мисли да је руску књижевност најбоље проучавати историски. „Све замерке историском цроучавању књижевности — вели он -— падају пред чињеницом, да другог, логично удешеног, курса не може бити. Одбгци ли се историско изучавање књижевности, логично је прећи на читање појединих дела. Али сви покушаји „епизодног“ проучавања нису остали ништа друго до неуспели компромис са старим.“

Свој задатак: да посматра књижевне појаве у вези са историским погодбама, Г. Коробка је доста добро решио. „Не узимајући — примећује он — за основу уџбеника одређено ниједан од програма који постоје, јер сви они представљају нешто прелазно, нешто што се у блиској будућности мора изменити, писац је имао у виду многобројне предлоге програма предавања и у избору материјала трудио се да се руководи резултатом свих тих пројеката.“

Што се тиче материјала, треба признати да га је Г. Коробка мање више успешно обрадио. Његова књига обухвата епоху реалистичног романа. Из почетка писац даје општу представу о реализму, о разлици између реализма и протоколизма и објашњава оне погодбе које су допринеле да се код Руса створи реалистички роман. Само, морамо приметити, те погодбе нису довољно тачно оцртане. Писац приписује и сувише велики значај околности, да се после двадесетих година писци мењају, и да на књижевну арену ступају представници средње класе, чији су интереси били ближи животу, народу, реализму. Појаву реализма, мислимо, није условило оно, на што писац указује, већ, у главном, цео ход историског развића руске књижевности; он је неминовно морао доћи, а узимати за главни узрок тој појави сталешку промену