Srpski književni glasnik

РАЗВИЋЕ и РЕНЕСАНС. 41

показује своје модернс обележје слабе личности. Па ипак се уздам у моћ одушевљења, која место генија управља мојим бродићем, ја се уздам у младост, да ме је поуздано водила, када ме сада нагони да протестујем противу историског васпитања омладине у модерноме друштву. Протестујући, тражим да човек пре свега проучи живот, и само у служби живота употреби историју. Човек мора бити млад да разуме овај протест; покрај данашње омлаМЕ. дине, која тако рано остари, човек не може бити довољно ______ млад, да би осетио против чега се управо протестује. Ако

_____ треба времена, као што Гибон рече, и то врло много вре- мена, да би пропао један свет, то треба исто тако вре____- мена, али још много више, да би у Немачкој, у „земљи бе поступности“, пропао неки лажан појам. Па ипак: данас

_____" има можда сто људи више него пре сто година, који ЊЕ. знају шта је поезија; можда ће кроз сто година доцније __бити опет сто људи више, који ће међутим научити шта _____ је култура. За данас пак Немци немају културе, ма ко___лико о њој говорили и поносили се. Доцнијим покоље__ њима изгледаће данашње хвалисање Немаца својим „обра> зовањем“ исто тако невероватно и сулудасто, као нама __ негда призната класичност књижевника Готшеда, или сматрање Рамлера за немачког Пиндара. Њима ће изгле_дати данашње образовање као веома површно и лажно знање. Површно и лажно стога, што се трпи противуречје између живота и образованости, што се превиђа обележје образованости правих културних народа: да култура може израсти и исцветати само из живота, докле је она у Немаца притврђена као цвет од хартије, или преливена као шећерни слој, те стога мора увек остати лажна и неплодна. Међутим, немачко васпитање омладине нарочито полази са овог лажног и неплодног појма културе. Његов резултат је, кад се посматра чисто емпи__"риски, исторично-естетички образовани ћифта, мудријашки __и свезналички брбљивац о држави, цркви и уметности, _ чулно примало за хиљаде осећајних накалемака, незасит__љиви желудац, који при свем томе опет не зна, шта је