Srpski književni glasnik

СОЦИЈАЛНА ПСИХОЛОГИЈА ХЕРЦЕГОВАЦА. 747

~ ВН а. НЕ = =

# леђа сви оправдани и неоправдани продукти посавске 5 духовитости. Интересантно је, да „Херу“ рјеђе престав| љају као глупака; у тим причама напротив · „Хера“ из5 лази обично као лукав и досјетљив домишљан, који у Ћ свом имитовању глупости и простоте види средство, којим = може противника жестоко „нагаравити“. Из ових припо-

виједака се види, да су ове области имале највише додира само с једним херцеговачким психолошким типом, о коме ћемо мало даље говорити. Из слиједећих биљежака ће се видјети, да у Херцеговини има више психолошких типова и да они према приликама могу да узимају разне улоге у животу.

Као што смо видјели старинаца има у већој маси само у источној Херцеговини, и то су већином православни и Мусломани. Православни старинци су се потпуно измијешали с новијим досељеницима тако, да се међу њима не осјећају знатније психичке разлике. Својим одвојеним номадским животом издвајају се мусломански старинци, познати под именом Балије, као презрени дио осталог мусломанског сеоског становништва. Да у њих има психичких особина, које су антропогеографски важне види се из ових факата.

Балије станују у компактним масама само у областима великих планниа (око Вележи, на сјеверу Маглића Зелен Горе, око Височице, Бјелашнице и у Борчу). Зго: милавање у хладним плачинама једног становништва, које као мусломанско становништво није могло бити силом потиснуто, интересантан је факт. Поред тога, Балије су највећи љубитељи номадског скитачког живота. Јако пада у очи, што они као најстарије, и то муслиманско становништво, имају врло мало своје земље. И згруписавање уз планине и оно презирање земљорадње може се довести у везу с особитом наклоности према сточарењу и номадизирању. Исто тако и оно претварање њива у ливаде. Ми смо истакли како су „Травари“ из Јасенице код Габеле нашли искрчене њиве, кад су се доселили у