Srpski književni glasnik
по ба и “/
» зе 4 5 Уж
ада
и
ара ју се у вера еј
8
Би
Е
Љ ~
зен нанео
2 ~ АЕ А
аде
(СОЦИЈАЛНА ПСИХОЛОГИЈА ХЕРЦЕГОВАЦА. 749
Други дио становништва чине досељеници с истока са православним и мусломанским старјеницима средње и јужне Херцеговине. Већину чине православни, затим мусломани, а има и католика (у љубињском и столачком котару).
Остављајући да о основним особинама ове етничке душе доцније говоримо, овдје само истичемо да се људи из ових крајева могу готово са страшћу предати разним социјалним, националним и привредним тежњама. Разне тежње захватају само мање дијелове становништва; њих има више и имају велики антропогеографски значај. Разноврсност етничке душе документује се и знатним бројем социјално-психолошких типова, који имају разне етичке и животне тежње, и који утичу на социјални народни живот. Надамо се да ћемо слиједећим примјерима моћи доћи доказати антропо-географску важност разних социјалних типова и животних тежња.
Социјално-исихолошки шипови у јужној и исшочној Херцеговини. — Има један чест тип међу Србима из области планина динарске системе, који у велико утиче иа народ ових области. То су људи здравих живаца, никад предебели, а ријетко сувише мршави и ријетко потпуно црне масти. Супремација интелекта над осећајима и фантазијом, и извјесна хармонија међу разним особинама душе чини их људима трезвеним, одмјереним, тактичним, врло често и праведним. У понашању и разговору су умјерени, отмени, готово поносити. То су људи који познају разне обичаје сеоске и њима се покоравају. Навести тога човјека да се дјелом или ријечи превари, значи „укинути му нос“. То су сељаци који мисле и смишљено раде, поуздани су, тешки при обећавању, а вјерни у извршивању дане ријечи. То је нека врста сеоских интелектуалаца, који проматрају, мисле и опажају. Они стварају оне паметне пословице и узречице. Дијелење задруга врше већином они. Страх од Бога је велик; они стварају оне лијепе народне молитве и добри су богомољци. Научили су да раде колективно, било да воде