Srpski književni glasnik

а сум МЕ:

а

заака.

а

~

НАСТАВА СРПСКОГ ЈЕЗИКА У СРЕДЊИМ ШКОЛАМА. — 821 он обради и на два начина: у нижим разредима, на основу једне практичне граматике, дајући само елементарне ствари, али у довољној мери, развијајући осећање за облике, искорењујући погрешке у говору и писању, и уопште вежбајући ученике, са очигледним методом, у правилној употреби облика и у усменом и писменом из: ражавању; и у вишим, где ће се граматика прелазити систематски, на подлози која је више научна, затим обимније, помало историски можда у вези са старословенском граматиком, и најзад са нешто диалектологије. (Као уџбеник за ову врсту ниже граматичке наставе могле би као сасвим довољне и у начелу добре послужити „Лекције“ ЈЉ. Стојановића које су и сада у употреби у прва три разреда, — са неким ситнијим и неважнијим изменама, додуше; али уџбеник за синтаксу, практичан и лако разумљив, који неће бити претрпан непотребним ситницама и нимало важним архаизмима и реткостима, уџбеник који води рачуна о стилски добром и правилном реченичном склопу, још нам недостаје.) Таквом реформом

постигло би се да се средња школа опрости сувога и

неумеснога филологисања у нижим разредима које је од матерњега језика начинило најтежи, најгувопарнији, и најомрзнутији предмет, те би се у дубље, научније посматрање језичких појава улазило тек у зрелијим разредима, кад ученици имају јаче развијено посматрање, и кад су приступачнији апстракцијама.

После, и двострук курс литературе има својих до-

"брих страна. Он би могао бити овако удешен. У нижим

разредима, у досадашње читанке, које су већином недовољне или једва довољне, место чланака из историје, земљописа, јестаственице, и тако даље, из којих области ученици већ имају засебне уџбенике, ваљало би унети избор песама, краћих приповедака, одломке романа, препричана већа дела онако -као што је то Г. П. Поповић препоручио за читанке основних школа (в. „Српски Књижевни Гласник“ бр. 101), од одабраних знатнијих наших писаца, и уз то додати слике њихове са занимљиво на-