Srpski književni glasnik

У, ЛР ЕР

4 |. А. у 6.

Уметнички ПРЕГЛЕД. 65 био триумф за композитора, који је тада славио дваестпетогодишњи јубилеј музичкога рада. После девет година Чајковски се био решио да пише опет оперу у лирскоме правцу, и његова лирска опера „Пик-дама,“ по јачини израза такмичи се са „Оњегином.“ Али сам текст много смета овој опери. Јер, сцене су распарчане и без тесне везе једна с другом. Радња је доста развучена, а личности недовољно разрађене; неке сцене, непотребне самој радњи, унесене су само ради театралнога ефекта.

Чајковски, и ако није у опери дао ништа новога што се тиче облика, дао је руску драмску оперу од велике, чисто музичке, вредности.

Ми се данас у опште налазимо у фази, кад се српска уметничка музика тек ствара. Кроз ту фазу, пуну борбе и лутања, прошли су сви народи код којих се музика развијала. Кроз ту фазу прошли су прошлога столећа и Руси. Имена Березовскога, Бортњанскога, Даргомирскога, Варламова, Сјерова и Глинке, чине историју тога доба, које је доцније створило младо-руску школу у именима Чајковскога, Балакирева, Музогорскога, Борођина, Римског-Корсакова, Глазунова, и других.

Али ми смо данас у много срећнијем положају. Имајући пред собом као пример два велика словенска народа, Русе и Чеха, ми не морамо предходно пролазити кроз фазе борбе и лутања, да бисмо упутили обраду наше музике у духу народном и словенском.

(СТЕВАН К. ХРИСТИЋ.