Srpski književni glasnik

ЕТИКА И АЛКОХОЛИЗАМ. 181

После овог моралног препорођаја биће и однос између родитеља и деце нов и узвишенији. Досада се мајка сматрала као чуварица сгњишта, породице. Заиста је име мајчино свето, али не мање је свето и очево име. Напреднија тежња нове етике иде за тим, да деци даде најзад и оца. „Пустите децу да к мени дођу!“ Али како стоји са тим у многим породицама2 Мајке су робиње мужева, а очеви су при данашњим обичајима и одношајима врло често одвојени од деце и жена — кафаном. На жалост, ово се често опажа баш код образованих људи. Човек долази кући из канцеларије, или школе, као што гласи изговор, „заморен“, и онда мора ићи да се „разгали“, — у кафану. И код ових, тако општих односа, он још има смелости да декламује о светињи брака и породице... Доиста, сувише је мало речено, кад се каже да алкохолизам најосетније штети породични живот. Истом апстиненција, уздржљивост може од породичног живота начинити оно, што он треба да буде. Кад се савлада алкохолизам, тада ће бити однос између мужа и жене, из-

међу родитеља и деце сасвим други, бољи, чистији, узвишенији, душевнији.

Стари један богослов рекао је: „Тамо где Бахус загреје пећ, помаља се Венера иза пећи“. Новија испитивања о алкохолизму поучавају нас несумњиво, да пијење алкохолних пића квари полни живот у садашњици. Отворено рећи, алкохолизам са проституцијом чини главни узрок дегенерисању народа. Тежње најзнаменитијих мислилаца за препорођивање људскога рода, као што беху Русо, Ниче, Вагнер и Достојевски, спроведене су антиалкохолним покретом најзад у практиче стазе. Антиалкохолни покрет донео нам је изврсну литературу о појавама дегенерисања, на које се мора са етичког гледишта обратити највећа пажња. Пијанац штети себе и своје потомство физички и-душевно; алкохолизам је узрок телесног и душевног изметања појединаца, породица и племена, па и читавих народа. И само умерено пијење алкохолних пића свети се деци; наслеђе тежег алкохолизма

9%

оасеиљии

оно

=

при ита ава