Srpski književni glasnik

ВАРА Но ДА 193

има младог и лепог љубимца, Гастрона, кога воли страсно и без скрупула, али који баш због тога често мора да на својим леђима осети нервозни темпераменат своје госпође. Битина је љубоморна, љубоморна у великом стилу. Случај је у толико компликованији што јој њена женска логика и сујета не дају да се жалости и буде несрећна због једног парија, једне ништавне, купљене ствари. Један такав наступ љубомсре изнео је Херонда у овом нашем миму. Једну, дакле, сцену гледамо својим очима, али кроз врсте можемо назрети да она није једина, да није ни прва ни последња. Гастрон је оптужен за ашиковање по суседству; он бива — као и увек пре тога — и поред свих уверавања о својој невиности осуђен и очекује казну. Испрва су изгледи по Гастрона врло траљави: Битина је много енергичнија но до сада. Али ипак, у једном моменту, Битина као мало удари натраг, и тај моменат слабости употреби Кидила — Битинина пратиља — да се Битини препоручи, то јест да интервенише у Гастронову корист. Ситуација се одједном измени. Битина — али само за љубав Кидили! — попушта и своди казну на једну невину претњу. И тако су на крају — до прве прилике — задовољени и Битина, и Кидила, и Гастрон. Још је интересантнији други мим, (у Херондиној збирци такође на другом месту). Ту се сусрећемо са једним старим познаником из Нове Комедије. У миму води прву реч подводник Батар, који оптужује Тала за бој и насиље. Тал је млад, предузимљив трговац, који је јидном приликом када је пијаца била добра, довезао на Кос жито и учинио врло леп пазар. Епилог томе пазару била је пијанка, која се завршила скандалом. Тал наиме наиђе на Батаров дом, и ту начини велику галаму, Батара избије, по кући му начини штету, и још одвуче једну робињу. Ствар тако дође и пред суд, и Херонда почиње са тренутком када је тужиоцу Батару дата реч. — Догађај са Талом је један од обичних мотива у ати: чкој комедији. Исто је тако у њој већ израђен и Ба-

таров тип, али нам је Херонда, и поред тога што је имао 13