Srpski književni glasnik

УМЕТНИЧКИ ПРЕГЛЕД. 187

уклања из собе — оставља га за увек, а он, као рањени ' тигар, бежи да негде далеко нађе мир. Музика за ову сцену је тако снажна да је ја уздижем изнад онеу „сцени са писмом“, изнад арије Ленскога пред двобој, ма да је и ту пуно снаге и живота. Али, она је тамо лирски излив а овде је драмски пулс. Ја не могу да набрајам сва дивна места ових „лирских сцена“, како Чајковски зове ово своје дело. Оно је од прве до последње ноте успело и у ритму и у колориту оркестра, у оригиналној руској мелодици, у богатству музичких идеја и тех. нички, да је потпуно оправдан његов успех на страни. Поред „Пикове Даме“ ово је најпознатије драмско дело Чајковскога. Овај тешки и разноврсни репертоар Хрватска Опера "је за четрнаест дана свога гостовања, од 17 маја до 1 јула, | извела, у пуном смислу речи, сјајно. Она располаже ма- | теријалом првога реда. Има певаче ретких способности, | има уметничке вође — капелнике, од смисла и укуса, од школе и интелигенција, и гарантија за развој је потпуна. Ми ћемо се увек радовати њеном развоју јер је она данас једина, најозбиљнија установа те врсте на Словенском Југу; једина наша установа која може неодољивом сна. гом да нас привуче и понесе у један нов живот, пун чаробне уметности.

Изнад свију чланова Хрватске Опере као глумаци певач стоји несумњиво Марко Вушковић. Већ сама његова појава: висок, стасит, са маркантним цртама и живом физиономијом, одаје индивидуалност. Он је уметник чија техника стоји на висини и даје му могућности да најутанчаније психичке моменте јунака које креира верно изнесе и оцрта. Он је увек други јер је уметник. Био је, када смо га видели као Себастијана у „У долини“, диваљ, суров, тон му је био пригушен, стегнут, неслободан, као код људи тога карактера који као да штеде глас и ваздух за моменте када треба да излију своју грубост. Никада нећу заборавити онај моменат када је са гитаром у руци са инстиктивним покретима за игру, сав излом-

=