Srpski književni glasnik

ИН да Бијј-:- 228

3

Е

ден ли рт меаитцитр

ди 2 Пуни) о терети

Иво Ћипико. 197

је свирепа јер није добро мотивисана. Ћепо и Пере, огац и син, полазе у крађу каквог овнића за божићну печеницу. Они су сиромашни, а срамота је немати печеницу о Божићу. Они су и досада. тако припремали Божић. Они краду с уверењем да нису лопови, јер краду у име обичаја, у име неопходне потребе, и краду на начин који нам не каже да су лопови: они краду једном у години. Идући за њима у крађи, ми смо стално на њиховој страни, ми им одобравамо чин, и молимо се да им се ништа не деси. Са оваквим осећањима, ви наједном улазите у ова: кву ситуацију: Ћепа ухвате на крађи и, за казну, одсеку му уво, одсеку му уво на сам Бадњи-дан, да без ува дочека празник. То је свирепо, нескладно, неприпремљено. То се могло и десити, то се и дешава; али уметниково није да да догађаје како се дешавају, и да задовољи ниже инстикте. Приповедач има да пробира, да издваја, да ради у име више уметничких осећања, и за њих. Ћипико је могао и овако да разреши ситуацију; али, зато је требао да да деведесет и девет разлога за тај један закључак. Без пропорције, без склада нема уметности. Цео укус није ништа друго до манифестација склада. У другим случајевима, да се вратимо предмету, катастрофе су крвавије, и наше осећање се не буни, јер је све било припремљено. Шекспир разрешава ситуације читавом кланицом, и ми се не бунимо, јер, како је припремано, ми бисмо се бунили да није било тако. Кад се Ана Карењина баца под железничке точкове, кад се Јулија (Госпођица Јулија, од А. Стриндберга) бријачем убија, наша осећања се не буне, јер је писац све учи: нио да докаже да је такав завршетак дошао пошто је све уређено да он мора да дође. Код Ћипика, као што рекох, није увек тај случај. Он је од једног лепог, ефективног и вештог средства направио манир, направио шаблон по коме све уређује. Некада му то испада потпуно за руком, и у том случају ствара високе ефекте (Па Поврашку с Рада); некада пак, злоупотребивши „проседе“, поремети цео склад једне иначе лепе целине,