Srpski književni glasnik

Књижевни ПРЕГЛЕД. 141

јеви за њега немају никаква значаја, за њега хтети значи моћи, рећи значи учинити. Он указује на старе Грке који су се борили против силних Персијанаца, Холанђане који су тукли Шпанце, на Шведе под Карлом ХИП, и као идеал истиче микроскопске и оперетске „слободне“ државица Сен Марино и Лихтенштајн! Хрвати су сами себи сасвим довољни. Као што су талијански родољуби у доба Кавогоппепјо говорили „Италија ће радити за себе“, тако ће Хрватска радити за себе. „Бог и Хрвати“ како вели мистична девиза Старчевићевих верника.

Све то што Старчевић обећава својим верницима више је једна национална религија но једна политичка доктрина, а најмање је практичан програм једне политичке странке. У свему том има патриотског мистицизма, националног месијанизма, историјског фатализма, тамне наде у неке међународне катаклизме, наивног политизирања маловарошких политичара, пензионисаних официра и ратоборних рентјера, дубоко посвећених у тајне дворове и кабинета, који знају све европске „конштелације“. Али има код Старчевића и нечега вишег и бољег: има националне енергије и идеализма без чега малим и несрећним народима нема живота; има дубоке вере у снагу народног нагона самоодржања и отпора; има оног спасоносног рачунања на самог себе, по оној старој истини да је народ као и појединац ковач своје среће, по оном што је један модерни мислилац другаче рекао: „Помози се сам, јер ти Бог неће помоћи“.

(Свршиће се).

Ј. СКЕРЛИЋ.

ПОЗОРИШНИ ПРЕГЛЕД.

ДРАМАТУРШКЕ ИДЕЈЕ ДУГУСТА СТРИНДБЕРГА.

Дириз Зтптавета: Птаталштрте. Метдешзсћ! хоп Епш 5сћеппе. Мипсћеп ипа Герао. Ве1 Деото Мег. 191.

У Естетици, читава једна глава увек је посвећена глумачкој вештини. У основи својој, глума у најширем смислу те речи, предмет је чисто естетичког проучавања. У том погледу,