Srpski književni glasnik

ВАМПИРИЗАМ У РОМАНТИЧНОЈ КЊИЖЕВНОСТИ. 53 густин Калме, историк Лорене и коментатор Библије, публикова 1746 године своје Расправе о појавама анђела, демона и духова, и о авешињама и вампирима“), „књигу апсурднуу тој мери да човек не би веровао да је дом Августин био способан да је напише,“ како вели д'Аламбер у Енциклопедији. Ево до каквих је закључака дошао њен писац:

„Доказано је:

1

„Да су се анђели и демони често појављивали људима; да су душе, одвојене од тела, често долазиле на земљу и да је то још увек могућно

П

„Да је начин ових појава, као и њихово ишчезнуће, ствар потпуно непозната, и да је Бог оставља људима на препирку и истраживања.

Ш

„Да изгледа да ове појаве не зависе много од добрих и рђавих анђела, већ да их Бог допушта понекад из разлога чије је познавање резервисао себи.

М

„Да је немогуће дати икакво извесно правило, нити разлагати са доказима, будући да не познајемо тачно природу и границе моћи поменутих појава.

М

„Да друкчије треба размишљати о појавама у сну, друкчије о појавама у будном стању; друкчије о појавама опипљивих тела која говоре, иду, пију и једу, а друкчије о по: јавама у сенкама или ваздушастим и магловитим телима; најзад, да шела која устају из гробова у Грчкој, Угарској, Мо. равској, Ш!леској, захшевају један начин излагања пошпуно засебан“ >

Ове Расправе О. Калмеа стекоше сјајног и дуготрајног успеха. Нова издања и разни преводи престизали су се у току двадесет година. Име вампира постаде тако чувено да га,

1) Рот Апеизип Саппегћ, Паззетфаћопз зит 1е5 арратопвз аез атдез, Фег Четопз ећ Фез езртиа, ећ зит 1ез тевепатз ећ јез татрттев. А Рата, сће де Виге ате, 1746, рр. 500. — Доцнија издања су у две свеске, Енглески превод угледао је света 1550 у Лондону.

2 Рраззетћаћопх зит јез арратота, рр. 225—226.