Srpski književni glasnik

66 Српски Књижевни Гласник.

сни присталица романтичарскога „погледа на свет“ (што је увек било кобно по једног писца); и покрај свега тога што у њему има тог „драмског поступка“ предромантичарске и раније драме; најзад, и покрај свега тога што му се пребацује да је, доста неуспешно, ишао за Шекспиром (Лорензацио, Фантазио) и, нарочито, Бајроном (Рола, Пехар и усне, Намуна), и тако даље; — Мисе ипак, по ономе што је било лично његово, остаје један од романтичара који се дају највећма читати. То важи за цело његово дело, нарочито то важи за његову драму и комедију. Данас када нам је Виктор Иго, како би рекао Жил Леметр, и сувише бум бум; Алфред де Вињи и сувише апстрактан и с идеализованим личностима, а Дима Отац и сувише стар, јер је додиривао исте проблеме, које и наша драма, на начин нешто емфатичан и припрост; — Алфред де Мисе, и ако много плачан и сладуњав, остаје најбољи, најгледанији и најчитанији позоришни писац романтичарске генерације. Да то остане, разлог је што је он за свој главни мотив узео осећање љубави, и у њега заронио на начин, збиља, једног великог писца. Кад се томе дода, да је његово схватање тог осећања романтичарско, што ће рећи платонско, идеолошко и сентиментално, онда је лако схватити што је он, још и данас писац кога жене највећма воле, и писац који се од старих на позорници најрадије гледа.

Са свим тим својим особинама, С љубављу се не шали, имала је успеха на нашој сцени, као и Не зареци се и Маријанина ћуд, и ако наша позоришна трупа, сем Г-ђице Шубертове, која је доста тешко носила своју улогу Камиле, нема погодних личности за Мисеову комедију.

Бранко ЛАЗАРЕВИЋ

УМЕТНИЧКИ ПРЕГЛЕД.

БАСТИЈАН и БАСТИЈЕНА. КОМИЧНА ОПЕРА У ЈЕДНОМ ЧИНУ. МУЗИКА од МОЦАРТА. ТЕКСТ ПО ФРАНЦУСКОМ од ФРИДРИХА ВАЈСКЕРНА, ПРЕРАДА РИХАРДА КЛАЈНМИХЛА. ПРЕВЕО С. Д. МијалковиЋ. ПРВИ

пут У Народном Позоришту 14 ДЕЦЕМБРА 1911. — КОнцЕРТ ВЕЛИМИРА ДОЗЕЛЕ У НаРОдНОМ ПозоРИШТУ 29 ДЕЦЕМБРА ОВЕ ГОДИНЕ.

Чудновата је физиономија нашега музичко-драмскога живота! Несређена је и неизразита; није до сада никога задо-

па аља с

; ; 5 М · 3