Srpski književni glasnik

УМЕТНИЧКИ ПРЕГЛЕД. 67

вољила. А има већ неколако година како се осећа потреба да и у томе правцу у Народном Позоришту треба радити. Поводом тога је чак створено и читаво питање — „Оперско питање“, и сваки нов режим у позоришту је доносио и ново решење његово. Један пут је било доста не давати музичка дела — најинтересантније решење; за тим не ићи даље од „БЂиде“ и „Дорћолских послова“. Па неговати само оперету као врло лукративну и „лако разумљиву“ музичку врсту. И када је и тај покушај донео негативне резултате, прибегло се опери, и то веристичкој, грлатој и ефектној опери, која не промаша циљ. Лутало се и до резултата се није дошло. А било је воље да се и у томе правцу нешто уради. Један од управника је, да би сигурније решио проблем, узео и стручнога саветодавца, поред капелника, у уметнички одбор. Па ипак до резултата се није дошло. За што» —. Шта више никада се мање о музици није мислило и говорило него у то доба. И тек са појавом Загребачке Опере се ово питање опет свом силином истиче на дневни ред, и јавност почиње енергично да тражи дефинитивно његово решење. На оперету нико више није ни помишљао. Јер је Осечка оперета — опет један гост и један помоћник да се стање код нас промени јасно показала, да та уметничка врста не служи чистој уметности и не може да задовољи више уметничке потребе интелигентне публике. А ми морамо интелигенцији да се обраћамо, јер ћемо само помоћу ње и њеним утицајем културно подићи онај део публике, коме је то потребно.

И онда се појављује један нов предлог: да треба почети комичном опером ХУШ века и француском и немачком и талијанском. Јер је у њој сва снага једне зреле уметности и само се помоћу ње — јер је приступачна и јасна, — може постепено развијати уметнички смисао једне младе публике, која воли музику али није музички развијена.

Морам признати, да се нисам надао да ће Управа Народног Позоришта још ове сезоне прихватити тај предлог. И био сам пријатно изненађен, када сам прочитао да се спрема низ музичких дела из овога доба, и да ће прва престава бити 14 децембра: да ће се те вечери изводити „Бастијан и Бастијена“, комична опера од Волфганга Амадеуса Моцарта.

Овај је избор врло карактеристичан. Сведочи о лепом укусу, али не и о искуству оних који ће у овом питању имати