Srpski književni glasnik
ПозоРИШНИ ПРЕГЛЕД. 891
ПОЗОРИШНИ ПРЕГЛЕД.
ИЗМЕЂУ ВОДВИЛА И КОМЕДИЈЕ: „У новој кожи“, од Етјена Реја. Гостовање француске дружине Г. Гастона Дибоска и Г-ђе Жане Роли: „Лепеза“ од Кајавеа и Флера; „Клацкавица“ од Мориса Донеја, „Из љубави“, од Леона Гандијо; „Леонтинини мужеви“, од Каписа.
Немачка књижевна драма: „Електра“, од Хуга од Хофманстала; „Код зеленог папагаја“, од Артура Шницлера.
Водвил, искрен, отворен, изгубио је публику, и код нас и у Француској. Њега су протерали у најнижа позоришта и у унутрашњост. Наши савремени гледаоци воле да им се пружи нешто што личи на студију, мало психологије и друштвене слике, али хоће и да се смеју. Треба погодити средину: не дати потпуно Лабиша, али не бити ни као Анри Бек. Најбоље је бити жив, богат изненађењем : лепо почастити гледаоца, свима заплетима, ситуацијама и досеткама, али овде онде, у монологу, у неколико парадокса, пустити га нека мисли да је нашао један тип из живота или критику друштва у коме живи. Сарду је донекле дао ту средину у „Присним пријатељима“, „Маторим момцима“ на пример» али је та врста, водвил-комедија, усавршена и служи као узор у много тро: шеним производима куће Флер-Кајаве. Такав је комад „Љубав бди“ „Буриданов магарац“, „Тата“, „Лепеза“, и тако даље.
„У новој кожи“ изгледа да је као неко почетничко дело тих писаца: мало сиромашније, мало невештије, простије и тврђе. Новине су, уосталом већ објавиле сарадњу Етјена Реја са својим учитељима: чувена кућа узима помоћника који се добро показао на послу. Изгледа да почетник хоће да упрости врсту, да је сведе на извесну класичну простоту. Де Флер и де Кајаве, осим у „Буридановом магарцу“ иу „Примрози“ — нарочито солидније израђен производ протурен као јака реклама у кућу Молиерову —, увек су зачињени мноштвом епизода и кипте досеткама које су често и само духовитост за духовитост, а не једна врста психологије у парадоксима. Зато комад Етјена Реја највише личи на „Буридановог магарца“, чија је он само једна варианта, али се служи у сред ствима другог опште успелог комада, „Љубав бди“, и добрим _ старим средствима класичне комедије.