Srpski književni glasnik

| | Толстој и Мопасан, 47 сувишно, лепо и химерично — анђелски део хришћанства у његовом примитивном и најважнијем добу.

Пред нама је исто и романсјер-реалист, најаснији и нај одређенији реалист међу романсјерима, који је хтео и умео да види само осредње људе, искључиво поље реализма без и једне опште идеје која би могла бити противна реалности или'је изменити; без и једне страсти која би. могла помутити поглед и-учинити да он стварност посматра другојаче но што је она; и то без икакве бриге за поуком иги сатиром, 'без- тежње: за икаквим. моралним циљем; најзад рсалист толико безличан, да је изгледало да та безличност иде код њега — а она је у ствари и ишла — до бесвесности. Случај тако редак, да је можда једини, а у исти мах и диван. 4

Та “се два човека. срећу. Толстој чита Мопасана. Какав ће На утисак једног на другог Какво ће бити мишљење Мо сеиа о Мопасану 2

• Први је-утисак пре свега пренераженост. Толстој се, на првом месту, пита како може. постојати човек који пише једино- зато. -да каже какве-су прилике које је видео, какви су људи које је срео; човек који ке пише да докаже нешто, или да нам каже. шта мисли; једном речју, који не пише у

циљу делања.. То је невероватно! Шта. хоће тај господин од наса:„Каљчитамо, Прво пштање које се појавило код нас ваљда

__ је: какав си ти човек Чиме се. разликујеш од других и шта ћеја ми-ново. рећи о начину на који треба разумевати живом 2

„ Дакле; „кад: орле ни отвара Мопасана, он то чини зато да- он дознао, не какав је Бел-Ами или. каква је "Ивета, већ какав: је Мопасан и која је морална доктрина Мопасана. Разуме се да-он осећа. извесно разочарење. „Какав ли је ово писаца Тражио сам проповедника, а нашао сам романсјера. '

=: = Али зашто бисте ви, тражили проповедника у романејеру 2 - у |

= Па, шта Бисте хтели. друго да тражим 2 ,

| „Мекључена је.могућност да.се споразумеју.

Ова пренераженост. влада од. почетка до краја у Толстојсвој студији. о Мопасану,, „Замислите, каже нам Толстој, да у "Француској постоји · теорија, према којој није ни мало пвтребно- имати. при стварању уметничког дела, ма и најмањи појам о ономе што је добро' :: што. је зло“. Да! Постоји у