Srpski književni glasnik

558 | Српски Књижевни Гласник.

x

— У процентима су ове религије распоређене по областима | овако: у северној Србији православни 99, католици 0'3, муслимани 0'5, мојсијевци 0'2 ; у јужној Србији православни 499, католици 0.4, муслимани 4уУ'], мојсијевци 0'6; у Црној Гори православни 82, католици 7, муслимани 11; у Војводини православни 34:7, католици 52:5, протестанти 10'9, мојсијевци 16; у Босни и)Херцеговини православни. 43'5, католици 23'3, муслимани 32:3, протестанти 0'3, мојсијевци 0'6; у Далмацији православни 16:9, католици 82:9, протестанти 0:1 мојсијевци 0':1; у Хрватској православни 241, католици 732, протестанти 1' 0, o мојсијевци 0'5; у Словенији католици 97'6, протестанти 2'3, мојсијевци 0'1. |

У нашој држави има 26.580 насељених места. Од тога је 141 варош и 308 варошица, а остало су села. Међу варошима пет имају преко 50.000 становника: Београд (89.576), Загреб (78.038), Суботица (57.538), Сарајево (57.039) и Љубљана (53.343), За њима долазе по величини: Битољ и Скопље са преко 40.000 становника, па Марибор и Осијек са преко 30.000 становника. Између 30.000 и 20.000 становника имају: Нови Сад, Вршац, Ниш, Велики Бечкерек, Прилеп, Велика Кикинда, Сплит, Сомбор, Призрен, Мостар и Тетово. | Јован Ердељаковић. ı

УМЕТНОСТ.

Изложба Г. Милана Миловановића. — Г. Миловановић није непознат нашој публици, нити је од скора познат ' писцу ових врста. још пре десет дванаест година имали смо прилике констатовати код Г. Миловановића леп колористички _39 дар, искрено осећање и снажно бележење лепих и јаких боја. Од тога доба он се непрестано развијао, у правцу све веће независности. Од даровитог Ђака француског сликара Леона“ Боне, он је постао зрео и самосталан уметник. Ова обилата изложба Г. Миловановића показује и известан број слика из ранијих година, и посетилац може лепо да прати развој његовог уметничког схватања и у обради и у бирању мотива. Међу најстарије радове иде сопствени лик сликарев, снажан и {O и изразом, лик Г- -ђице Ј. Ф., и једно добро моделовано „наго тело“, које својим колоритом још показује непосредни утицај | Бонин. Доцнији радови показују све јасније ориентацију га Миловановића ка сликању предела. Он мења у исто време“ боју, идући од више мање академске ка импресионистичкој.“ Десна половина дворнице, у којој су намештене последње: слике | Г. Миловановићеве, које је донео са свога овогодишњег пут у по Далмацији, из Дубровника и околине, сва се сија и гори боји и светлости. Одмах с уласка та страна падне посетио у очи, и утисак би се могао доиста казати овим трима реч! „Сунце; пуно супца!“ — којима је један сликар до нас укра извео свој суд. Са сунцем, наравно, иду и боја и светлос