Srpski književni glasnik

Снага Воље и Снага Идеје. 199

у оном механизму и признаје да нема оне смелости, (аксле, да иде до краја и да гледа људско друштво као аутомата где свест има тако малу улогу. – Међутим нама се као вероватније намеће овако резое: Човек, којим. у почетку његова развића влада све што је ко њега и све што је у њему, располаже свешћу, коју спонано стиче и помоћу које се, у непрекидном свом развићу, лази у могућности да постепено савлађује како оно што га кружава тако и оно што је у њему владало њиме. Инстинкт ( страст који су, као унутрашњи покрети, моћни господари г почетку његова развића, повијају се постепено под снагом едне нове моћи која расте, под снагом свести, која упознавши х и оценивши их, успева да на њих утиче. Она првобитна ња, која нису ништа друго до рефлексне или несвесне: вне реакције, и она стања унутрашњег живота као што су ензације, слике, емоције, жеље, јесу покрети, који су, кад се творе услови да се појави свест, подложни овој као једној к ивности чије је својство да опажа, пореди, расуђује, хоће. Као унутрашња осећања и природне тежње, које представљају 3 тементе засебног реда, ова физичка стања постају материал а расположењу једној особитој активности, која се састоји других елемената засебног реда а која се назива ум. Да ли улога овога састоји само у сведочењу, константовању оног стања ствари што је произведено у оном психо-физиолошком механизму Ми бисмо на овом месту радо потражили једно је тересантно објашњење. 7 Преносећи се у прошлост наших врло далеких предака, 'констатујемо : да су поступци у њиховим међусобним одима били, у главном, израз њихових страсти и инстинката. Нико, свакако, не би могао оспорити да су временом људски Поступци све мање били руковођени страшћу, и све више и ише смишљеним и разумним побудама. Ако се људи, у данашње крваво време, уништавају на много страшнији начин о раније, него ли икад, у њиховим побудама, нема сумње, у разлозима њиховог уништавања, има велике разлике. се један велики број људи, и у наше време, борио из асти, још је већи број оних који ту страст нису познавали. аше време борило се и из дужности, борило се у одбрани "из частољубља, борило се често из врло племенитих побуда.