Srpski književni glasnik

80 Српски Књижевни Гласник.

и друга. Својим комадима, она је подигла ниво пољскога репертоара и ослободила га утицаја немачкога. Као и у романима и новелама, она се и у драмским делима угледала на Французе.

У нашем Народном Позоришту играни су с успехом њени комади Морал Г-ђе Дуљске, Њих Чешворо и, ових дана баш, Госпођица Маљишевска.

Сен-Санс. (1835 - 1921). — Сасвим неочекивано, умро је у Алжиру 17 децембра Камил Сен-Санс, француски компо-, зитор, члан Института, песник, естетичар и драмски писац. |

Сен-Санс је још врло млад био ушао у јавни живот као пианиста ванредне стилистичке културе, као оргуљаш пун верске екстазе, и као композитор коме је дело великих класичара Хајдна, Моцарта, Бетховена, па и Баха, било узор. На томе узору Сен-Санс је развио свој уметнички дух, и као један од најбољих познавалаца свију стилова музичке историје, он је инстинктивним одабирањем свију стилистичких одлика класичарског музичког савршенства израдио свој лични стил, оригиналан и ако заснован у основном потезу на традицијама Великог Доба историје музичке културе, без. иједне реминисценције, слободан у личној концепцији уметника од снаге, од духа, од полета, од заноса и од одушевљења.

Ванредно плодан, он је у своме дугом животу компоновао дела свију музичких облика, од скромне „слапзол“, па, преко племенитих примерака најчистијег камермузичког стила, чији је он био један од најсјајнијих представника наших дана, до сложеног облика велике опере. Али из сваког такта који је написао извире апсолутна музичка лепота, која постоји у чисто музикалним комбинацијама: хармоније, ритма и мелодије, ради тих музикалних комбинација, без икаквог другог циља. Тој лепоти он је остао веран пишући под утицајем Листа и своје Симфонијске Поеме (Игра мртваца. и др.)

Као естетичар и присталица формалистичке естетике Едуарда Ханзлика, Сен-Санс је био непомирљиви противник нових струја: импресионизма, експресионизма, футуризма и др. Оштар на перу и књижевни стилист првог реда, он је водио. борбу са „новом школом“ · проповедајући – начело: „Уметност је пре свега- облик“. Није ни-потребно нарочито наглашавати да Сен-Санс, поред свег поштеног · одушевљења за 'свој уметнички идеал, није победио. Напротив! Али! он је, као композитор и високо културан уметник, до последњег дана. остао Ha површини, јер: је. стварао из убеђења, и јер је стварао дела у којима је владала традиционална равнотежа и освештана та лепота коју су извајали класичари.

Са Сен-Сансом је умро можда. последњи“ представник псевдокласицизма.

Власници, Јован М. Јовановић и Владимир Лацковић.