Srpski književni glasnik

О Трагичном. 273

Њен благи и звонки глас, анђеоског свежег звука. — Танани осмех даде јој одговор. — И ја пољубих, побожно, њену белу руку. — Ах! како је мирисно прво цвеће! И како шуми дивним шумором — Прво „да“ са усана оне коју волимо“ (Меланхолија, 1). И, најзад, овај пример из Леопардија, као пример трагичног из области песимистичког: „Ништа не живи

што би било достојно — Твојих полета, и земља не заслужује ни уздах. — Бол и досада, — то је наше биће, и свет је блато, — ништа друго. — Утишај се.“ — Музика је пуна

примера трагичног осећања са свима његовим подврстама. Да наведемо — и тиме завршимо цело ово разлагање — неколико примера. Бетовен је трагично нарочито „обделавао“. Згодан је пример други део (Адарто) његове Чешврше Симфоније, нарочито крај тог дела, са сетним и трагично-мистичким OCновним расположењем; други део Егока (Магса јипебге) са дубоко трагичним мотивима поводом смрти хероја; затим поueTaK (A/legro con brio) његове Пеше Симфоније, за који је сам Бетовен рекао: „Тако судбина куца на врата“ и, нарочито, друга тема, коју почиње хорна, прихватају гудачки инструменти и која се развија, после једног постепеног сгезсепао-а, у једну снажну коду која базира на првој теми. У смислу трагичног, други део Баховог Концерша Бр. 3 (тоПпо ааато) је савршен пример мирне, тихе и сутонске туге са примесама задовољства и пријатности од трагичнога. — Једну подврсту трагичнога, сетно, имамо и у једном Моцартовом Сопсето за клавир (А-диг), у једној мелодији апаате коју даје флаута и два кларинета: сетно-мистично осећање извесног мира и тишине. Снажно трагичног карактера је и први део Листовог Таса: Гатето е Тпотјо; Брамсова Трагична Увершира; први део Чајковскове Чешврше Симфоније (апаате sostenuto) ca мистичним почетком у тешким тоновима хорне, које после предузимају басови и цео оркестар; дубоко трагично-мистички завршетак Тражење Бога (прва сцена другог чина из егенде Свешога Хрисшифора од Венсена д'Ендиа), и тако даље. БРАНКО ЛАЗАРЕВИЋ.