Srpski književni glasnik

356 Српски Књижевни Гласник.

Традиционализам се не може нагло, одједном, збрисати. Покушавати то и законодавством, врло је тешко, ако не и узалудно. Ми смо то покушали. Ставили смо њему на супрот његову супротну доктрину, рационализам, и административним и легислативним језиком говорећи, ставили смо му на супрот најгору форму државне управе са гледишта те тежње хрватске, ставили смо му централизацију. Срби и Хрвати одбили су се једни од других као две супротности. И у једном истом, потпуно хомогеном народу, кад се хтео традиционализам нагло сменити, прасак је био увек велики. Ја сам ово и у првим месецима грађења Устава нагласио. Радити овако, значи не познавати обичне социолошке законе освештане историјом народа. Из традиционализма прелази се у рационализам код друштва које има известан степен културе кроз једну еволуцију, поступно, еволуцију краћег или дужег периода.

У првим месецима наше заједнице, како су се ствари биле почеле развијати, могло се можда очекивати, и ако кроз мучне препоне, да се дође до извесног поравнања између двеју 'супротних тежња хрватске и у главном српске. Представници старе тежње хрватске седели су у влади, навикавали се на новији живот супротан њиховој тежњи, и та чињеница била је од значаја. Једном речју, традиционализам је био у Београду, становао, свађао се са рационализмом. Сад он више није ту. И до нас има кривице што је одгурнут свом старом огњишту, враћен Загребу, и у овој својој атмосфери сада, огорчен, води оштру борбу. Мислило се: да нестане свађе у Београду у влади, биће проблем лакши. Али место свађе у Београду, дошла је борба из Загреба. Ово је теже. Метод је дакле био погрешан. У осталом, овом проблему српско-хрватском није се ни могла поклонити сва пажња, јер је партијски живот и однос политичких странака доминирао нашим целокупним животом и ставио у подређеност све друге проблеме.

=

Овим дубљим узроцима неслагања Срба и Хрвата око израде унутарње структуре наше државе, узроцима чији су корени у даљој и ближој прошлости, и који нису тако флотантни и лабилни, дошли су узроци садашњости, драстични, груби, и који су деловали да оне прве само јаче пробуде.