Srpski književni glasnik

Економски Преглед. 380

ЕКОНОМСКИ ПРЕГЛЕД.

СТАТУТ НАРОДНЕ БАНКЕ. — ЗАЈАМ ОД СТО МИЛИОНА ДОЛАРА.

На ванредном збору акционара Народне Банке 11 јуна о. г., усвојен је пројект Статута, без икаквих битних измена, онако како га је предложио управни одбор, у споразуму са владом. Требало је да прође две и по године од како је постао нови закон о Народној Банци Краљевине Срба, Хрвата и Словенаца, па да се тек онда донесе Статут, у смислу тога закона.

Две су главне одредбе изазвале највећу и доста бурну дискусију о Статуту: чл. 9—11, који говоре о преносу акција, и чланови 53 и 71, о управном и надзорном одбору. По члану 8 закона о Народној Банци, акције гласе на име и пренос се врши само по одобрењу управног одбора. Оне не могу гласити ни прећи у руке страних држављана.

Интересантно је, најпре, да закон нигде не спомиње да ће се ближе одредбе о преносу акција регулисати Статутом, као што чини у свим другим случајевима: одредбе о резервном фонду, о објављивању стања, о делокругу управног одбора и гувернера, и т д. Из тога би се дало извести да законодавац и није хтео да се још штогод ближе објашњава и да се пренос отежа и спута формалностима.

На збору је доказивано да је предложена редакција противна закону, и да су све одредбе које иду на то да пренос акција што више отежају, неоправдане. Нарочито се устало против оне реченице из члана 11 „да Народна Банка није дужна давати разлоге са којих није одобрила који пренос“. По предлогу једног акционара, збор је усвојио нову редакцију тога члана, по којој отпада цитирана реченица, и акционару коме је пренос акција оспорен, загарантовано право жалбе надзорној власти.

Поводом другог питања, да директори и чиновници новчаних завода не могу бити чланови управног и надзорног одбора Народне Банке, дошло је до поименичног гласања. Једна група акционара није учествовала у гласању, али је управин предлог примљен са преко 18.000 акција од 40.000 на збору присутних акција.

И ако у старом статуту Народне Банке није било сличне забране, у пракси се није догодило да је који управник или чиновник новчаног завода изабран за члана управног или надзорног одбора, јер је досадашњи управни одбор одавно стао на гледиште да је тај положај инкомпатибилан са чланством у управи Народне Банке.

Узалуд је на збору доказивано да је такво ограничење противно закону, који никаквих других услова за чланство не поставља сем држављанства. Наводили су се примери да у управи новчаничних банака Француске, Немачке и Швај-

25