Srpski književni glasnik

Позоришни Преглед. 467

Један даровит сликар који по начину схватања и изражавања стоји прилично по страни, то је Карло Мијић. Он има нечега самосталнога и одређенога што привлачи. Његови пејзажи немају изглед натуралистичких слика природе. То су велики комплекси природе, моћна планинска платна, понекад и масе, основни, широки светлосни и колористични призори, нека врста сликарских фуга, датих са једним патосом у коме има неке романтичности. У планинама, У маслинама, затим цртежи Сунцокреши и Шума привлаче као епос и нагоне човека да их поново потражи. Његове фигуралне слике Сшарица и Браш и сесшра исто су тако третиране у великим масама. Мијић карактерише и упрошћава на један озбиљан и моћан начин. Он то постиже светлим (редовно топлим) и тамним (редовно хладним), великим масама, и тако долази до свога начина. Овај његов начин, и ако у основи исправан и прихватљив, у толикој је мери увек исти да прелази у манир. Али то ипак не одузима вредност Мијићевог рада, нити умањава допадање које нам пружају његове слике. Ми смо уверени да ће Мијић моћи још знатно напредовати, ма да је тешко претпоставити да ће се моћи коренито мењати. Он је у овоме тренутку на путу ка конкретном експресионизму.

Натурализам, импресионизам, пленер, изгубио је много приврженика. Три велике личности које су се појавиле у завршној фази натуралистички субјективног сликарства Сезан, Гоген и Ван Гог, својим гениалним покушајима и извесним позитивним резултатима најдрагоценије вредности, створиле су изгледе за нове могућности највишег значаја и покренуле уметност, још једном, новим путем.

(Крај у идућем броју.) БРАНКО ПОПОВИЋ.

ПОЗОРИШНИ ПРЕГЛЕД. НАРОДНО ПОЗОРИШТЕ У САРАЈЕВУ У ПРОШЛОЈ СЕЗОНИ.

Званично отворено 22 октобра прошле године, у присуству начелника Уметничког одељења Г. Нушића, Народно Позориште у Сарајеву отпочело је своје деловање под рђавим изгледима. Оно је одмах првих дана свог 'постојања било стављено пред више питања унутарње и спољне природе.

Унутарње, састав и карактер трупе нису чинили најбољи утисак, ма да се главни део њен већ био деломице окушао у првој покусној сезони која је, за време преправака. позоришне зграде у Сарајеву, проведена на гостовањима по провинцији. Састављена највећим делом од путујућих глумаца који су своје најбоље године провели по разним срединама и у приликама врло оскудним, трупа је остављала утисак

30%