Srpski književni glasnik

Уметнички Преглед. 537

поступније методе у развијању схватања и технике извођења код ученика, са солиднијом језичном, књижевном и психолошком студијом. Само свесна и поуздана употреба технике, саображене индивидуалним средствима ученика, обезбеђује

од фонографског подражавања. МИЛАН ГРОЛ.

УМЕТНИЧКИ ПРЕГЛЕД.

ПЕТА ЈУГОСЛОВЕНСКА УМЕТНИЧКА ИЗЛОЖБА У РЕОГРАЛУ (III)

Пол Сезан, и сам у почетку свога рада у друштву импресиониста, није се могао дуго задржати у духу натуралистичког схватања које су ови проповедали и реалисали. Он није био ни прави натуралист ни чист импресионист. Он се није могао сложити с „пленером“, који је почео бивати све површнији, ни с натуралистички пресићеном уметношћу, којој је била запретила опасност да се расплине у префињености и у превласти детаља, у крајњој ниансираности боје, у скоро потпуној „изглоданости“ форме светлошћу и бојом, као што би то још стари Грци имали обичај рећи. Стога се Сезан одлучно и свесно лаћа тешкога задатка да поврати уметности снагу, стилску строгост и угинули дух романтизма и великих традиција. У овоме смислу он је реформатор модерног сликарства као што је Леонардо био реформатор Ренесансе. Феноменални колорист, поред Тицијана и Грека можда један од највећих, он је истраживао и реалисао хармоније компликованије, изразитије и дубље од оних које је могао дати један Моне или чак и један дивни Реноар. Сезан је први модерни сликар који се, као што рекосмо, одриче пленера. Он умањује значај ваздуха, у коме се код пленериста одиграва игра боја, и враћа боју материји. Он и контрасте светлога и тамнога везује за материју и тако утиче да се форма, истина у сасвим новом схватању, поново појављује као важан фактор у сликарству. Ово није више форма ни првих натуралиста ни импресиониста. Сезан је сам говорио: „Нема линије, нема моделације, нема ничега другог осим контраста. Ове контрасте не даје црно -—– и — бело; њих дају колористичне сенсације (вредности). Из тачног односа тонова излази моделација. Када су тонови хармонично стављени један крај другог, и када су сви на броју, слика се моделује сама од себе. — Не треба рећи моделоваши већ модуловаши. — Цртеж и боја неразлучни су; у колико се боја више хармонише у толико се цртеж више прецизира. Када се боја појави у своме пуном богатству форма се испољава у свој својој пуности.