Srpski sion

\

С тр . 758. „СРПСКИ СИОН."

жанственп Спаситељ у најсветијој тајни нрисутан и кал себе иринаша на жртву — отпушта један део казие. Шта ће се десити када ираведни овде на земл.и, када нријатељи Госиодњи учествују у божанственој жртви; када они, сјединивши се са божанственим Искупптељем, моле Оца за благодат и милост? Десиће се то, да ће они једним јединим ревносним учешћем у божанственој жртви — бити слободни од сваке казни, коју су услед пређашњих грехота својих на себе навукли. Но ово још није доста. Б.) Знамо љубазни моји, да смо ми чудним начином божанске милости између милијуна изабрани и на крштење позвани; ми знамо, да смо чудним дејством ове тајне учесници освећавајуће благодати, оне благодати, кроз коју ми постајемо синови Божји, наследници небеса и наследници свесног живота. Но ири том ми ову блћгодат можемо изгубити и тиме уједно и синовство Божје и нраво на небо. А шта нас може до тога довести ? Ми знамо то: плотк т. ј. наша похот; свеш т ј. рђави људи и сатана. Идемо ли путем похоте наше слушамо ли варке свега, упливе сатане, тада грешимо и због греха губимо освећавајућу благодат а са овом и право на небо. Но како се труди божанствени Опаситељ у овој св. тајни, да отклони од нас ово између свију зала највеће, ово најгрозннје зло ? 0 љубазни моји, та погледајте га само! Он нам приуготовљава као што пророк вели, стол против оних, који нам прете опасношћу, нротив непријатеља душе наше. Приправља нам јело, које нас ослобађа од дневних грехова, а чува нас од тешких. Па какво је то јело? То је јело тело и крв. Но какво је дејство тога јела? а.) Прво дејство тог божанственог јела јесте то да оно гаси ватру похоти, која ватра је кроз насљедни грех у наше удове ушла. Наиме чим наше тело дође у додир са божанственим телом Божјег агнеца и са њиме се споји, ублажи се разузданост похоти. Када и једна само реч Господа има такву силу, да утиша море, какво тек дејство мора имати његово тело и крв у нашим удовима? „Ако више не осећаш вели Јов. Златоусти, у удовима твојима тако силне покрете срџбе, зависти, пакости, уживања и других страсти, то захвали телу и крви Господа, који у теби

Б р . 47.

дејствују". Овим божанственим јелом; вели други св. отац лече се грешне наклоности, кроте страсти, побеђују и умаљују искушења. 0 љубазни моји ! колико би пута похот учинила нападај на нпс, колико би пута том нападају подлегли, да им сила и моћ овим јелом, које смо окусили, није сатрвена Видимо то на људима, који божанствено јело ово или у опште не, или га недостојно једу. Такови су у вечитом узбуђењу у вечитој и непрестаној неизвесности. С једне стране, дакле, божанствено ово јело гасн ватру п сатире силу похоти а с друте стране оно да.је несавладљнву силу против светскнх варкп и претња. б.) Но шта ће моћи варке и претње света нахудити оном, који је кушао тело и крв онога који је свет победио и који ће свегу том судити ? Огуда, је то, да су мученици пред судиштем поганских тирана стојали неноколебиви, да су им ласкање њихово презирали ; претње њихове исмевали, средства мучења омаловажавали и тако јунаштво показали, да им се је свет дивио. Али оно с.у јели од тела Господњег, које су они у та времена, у времена гоњења, код себе у становима својпм ималп; јели су тело Силнога и ово им је дало силу, коју нико сатрти, храброст, којој ннко одолети није могао. И ако су естали светитељи победили, победили су снагом коју су од овога јела добили. Без овога јела нишга не може човек, он остаје роб, играчка свега, и подлеже час светској варци. час претњи, час исмевању. Откуд долази то, да многом заводитељу при свом лукавству и вештачким начинима, које уиотребе, не иође за руком, да ову или ону невиност заведе или да застраши ? Отуд, што је јео тело и крв Господњу, а то их чини несавладљивпма. И откуд долази то, да друге сваки задах (иокушај) заведења обори? Јер регко или у опће не једу тело и крв Господа, као што би требали да једу исто. Зато су они, као што апостол каже болесни и слаби и шта више и мртви и норед тога без сваке моћи на опорављење. Даје ли нобеду божансгвено јело ово над свегом, то оно даје и победу над наклом. в.) Дршће и стрепи сатана кад иогледа на крсг а шта ће чинити кад погледа на крсту онога који га је победио Ви знате. Мојсије је у Египту на заповест Господа ношкропио довратке Израиља са крви јагпета. Па шта