Srpski sion

Бг. 2

бој" од М. Топаловића, пева богосл. хор. 9. Раздавање извештаја о стању фопда сиромашних богослова. 10. Иослуживање гостију. (Велика Школа). На Великој Школи, у правноме факултету, упражњена је катедра за кривични судски поступак. Ради попуњења ове катедре расписан је поново стечај, пошто се због краткога рока, који је био осветљен раиијим стечајем, пријавио само један кандидат, те се правнп факултет није ни упуштао у избор. Они, који желе комиетовати за ову катедру, треба да се са својим све' доџбама прпјаве министарству нросвете најдаље до краја месеца фебруара о. г. Разне белешне. (Назарени одбијени). Кр. угарски министар просвете издао је одлуку гледе всрскога васпитања деце назарена, која стоји па истом становпшту, као и овопредиетна наредба кр. земаљске владе у Загребу. Уљмански назарени обратили су се на министра с молбом, да њихова деца не морају ићи у српску правоелавну цркву. Мпнистар је отиисом својим издао поводом тим одлуку, да се захтеву Уљманских назарена не може задовољити, пошто се деца морају одгајати у оној вери, у којој су се родила, чак и онда, ако родитељи припадају којој законом непрнзнатој секти, те су из цркве своје иступили. По одлуци министровој, такове родктеље треба свима законитим средствима присилити, да пуштају децу законом на прописану веронауку и у цркву. (Погреб отарих књига у Јерусалиму.) Занимљив је обичај Јевреја, по коме се све старе религијозне књиге и рукописи, после дуже употребе, погребавају у извесно место. Место то бито је пре 40—50 година у долини Јосафатовој, на којој ће се — по веровању Јевреја основаном на речима иророка Јоиља — отпочети васкресење мртвих у дан страшнога Суда. Али пошто је то место, због крађе рукописа, постало непоузданим, пренеше га у т. зв. Генизу (од арапске речи геназе = погреб, гроб). Када се то место препуни књигама, онда их нреносе у већу синагогу шпањолских Јевреја; а када и она буде пуна — наступа велики свечани погреб свих тих књига, који се назива празником Генизе. У иређашње време, када је у Јерусалпму било мало Јевреја, погреб се тај држао сваке седме године. У новије пак доба, када је број Јевреја порастао на 50.000, Гениза се држи скоро сваке године. Обред тога погреба описује „Страникг" овако „Када се накупи известан број књига, одређује

Стр. 31

се још из раније дан Генизе, који празнују сви •Јевреји. Рано за јутра скупљају се у тај дан Јевреји по својим многобројним синагогама. Сви су на ногама и у неком свечаном узбуђењу. У групама иду у своје синагоге. Тада се поређају поред врата сијонских, где је заказана зборна тачка. Око десет часова у јутру сакупљају се свп равини и старци у главну синагогу. Сваки равин граби по неколико књига и гледа, ако је могуће да дохвати једну од пет књига Мојсијевих, које се налазе у особитим глиненим сасудима, па да је понесе у овој процесији. Најдрагоценију књигу носе под особитим скуиоценим свиленим балдахином. За равинима иде цео остали народ са многобројним торбицама, корпама и свежњпма свећених књига. Пред тим свечаним походом, ко ји се креће по јерусалимским улицама, иде одељење турске војске и свирачки збор. На отвореном месту, нред сијонскии вратима, иастаје почивка. Гомила громовито кличе; наступа нешто налик па старозаветне празнике. Разлеже се појање свечаних песама и псалама. Играју се религијозне игре. Поново се разлежу умилнп звуци Давидових псалама, који су се овде разлегали још пре тисућу година. Уз појање носе се и књиге у тиху Бенгииомску долину и у Кедрону. Кроз по сахата креће се гомпла, на челу са равинима, у долину покрај Маслинове Горе, да сахрани драге књиге." С. IIет. (Из научног света.) Како да се ојача човечја енергија. Под тим насловом изишао је у једној од иоследних књига „Сепћггу" интересантан чланак нашег Николе Тесле, тог великог супарника Едисонова на научној обради електрицигета и његове практпчке примене. Тесла полази са стаповишта, да човештво у течају векова иредставља извесну сгуснуту масу, коју гура напред нека сила. По томе опћи закони механике могу се и на њега нрименути; а задаћа човештва дакле мора се свести као и у механици на појачавање енергије. За повећавање човечје масе има два средства : I) деловати на силе или услове, који изазивају повећавање њено и 2) слабљење сила или услова, који воде умањивању те масе. Ну човечја маса повећаваће се само тада, ако људи буду обраћали довољно пажње хигијенп, хранењу умереносги у навикама и у опће правилном владању (г6§1те) уз чистоту брака и ваљано васпитање деце. Врло је важно уз то назити и у каковом је одношају маса, која се добија црема већ постојећој маси. Треба се борити против пеиродуктивног траћења силе. Просто развијање мускула, које се ирактикује у школама и атлвским

„СРПСКИ сион -