Srpski sion

Бр 24.

дјела паша Јерархијческаја јединствење иакости и злоковарства ради самих наших људеј тољ великое терпјат закоснение, а тјем паипаче В. В., иже себе обшчаго ради блага дерковнаго нешчадно жертвуете, многа неугодност и пемалое затруднение причињаетсја. Обаче Господ Бог даст В. В. силу и крјепост, да возможете всјем нав]етом и козном вражиим нреодољети. 0 том ми вси благост божију умољаем, и умољати непрестанем. — —"

Црквено-просветно питање у Босни и Херцеговини. Званични јшст цариградске иатријаршије „Екклисиастики Алитиа" доноси у броју 43. од 30. октобра овај чланак: Сензационално питање босанског штатута, које је у последње време занимало Свети Синод и које се многоврсно коментисало и коментитне, стоји овако: Једина тачка, која је особито св. Синод занимала и од које је произишло жалосно несугласје, јесте други чланак уиитног штатута, који говори о начину избора архијереја епархија у Восни и Херцегопини. Ради тачног иознавања тога иитања и ради образовања непристрасног суда и мњења од стране свакога, који је у стању, да таково мњење образовати, стављамо овде најпре односни чланак конвенције од 1880., затим односни нредлог опозиционалних световњака, који се у том штатуту налази, и ког су страсвено подупирала, седморица њих Високопреосвештених у Синоду, а на трећем месту односни предлог Њ. Свесвјатости васељенског патријарха. I. Чланак II. конвенције речене гласи овако: „У случају обудовљења једне од трију митрополитских столица у Босни и Херцеговини Њ. цар. и краљ. Аностолско Величанство именује новог митронолита обудовљеној митрополитској столици, пошто пре тога саопшти васељенској патријаршији име кандидата, ради тога, да се изврше каноничне Формалности. У случају да је кандид: т не познат васељенској патријаршији, ово ће саопштење бити пропраћено уверењем епископа, од кога зависи кандидат, уверењем, које доказује његову каноничну снособност да се руконоложи за еиискоиа", Тојенотпун и тачан

текст II. чланка конвенције од 1880. Али овај када се анализира, може ,да се раздели на три дела. 1) именовање од цара, 2) вршење каноничних Формалности од стране натријарха и 3) тачно истраживање каноничне сиособности онога, који се изабере. Ова три дела, када се уреде и када се изразе по каноничном језику, сачињавају следећи облик избора архијереја унитних епархија. Клирик, познат цркви, да има канонична својства, која се изискују од оног, који хоће да буде достојан за избор архијереја, или као такав ирепоручен од стране православног еиископа, предлаже се од стране цара Великој Цркви. која после тачног истраживања свега што се овога тиче, приступа његовом избору, имајући у сваком случају право, да против тога стави свој вето, ако онај, који се предлаже, нема законитог својства. II. Против таковом избору, подигла се опозицијална световњачка странка, предлажући у II. чланку штатута, који је сада пред судом В. Цркве, овај начин. „За будућност одређује се, да свака епархија, уз учествовање свију српских православних митрополита у Босни и Херцеговини, у нарочитом изборном заседању ширег еиархијског управног и просветног савета, одређује три кандидата за попуњење празног митрополијског престола, које поднаша Њ Величанству на избор, а Св. Васељенској Патријаршији за извршење каноничних Формалноети." Да се као што треба схвати овај начин избора архијереја, који се од III. столећа спаеоносне проповеди нигдекод православне цркве, не налази, „јер се епископи вазда од епископа бирају" по светим канонима, ваља да се овде ради објашњења забележи, да у наведеном ширем епархијском управном и просветном савету, две трећине чланова јесу световњаци; наиме тај савет, који се састоји од 39 чланова, садржава у себи само тринаест клиричних чланова и то све ниже клерике, а 26 јесу световњаци. Овима се придодају и три митрополита, али какав је њихов значај у таквој скупштини, где је огромна множина световњака? Њихова одбрана св. канона, које би световњачка већина, можда ирекршавала, била би узалудна и не би се ни у шта рачунала; световњаци пак не познавајући никако свете каноне и стојећи индиФерентпо према њиховим (каионским) одредбама.