Srpski tehnički list

БРОЈ 7.

која је због својих радова и лепоте интересантна нарочито за инжењере.

1. Ј. Јовановић потпомаже г. Смедеревца,

Подпредседник мисли да је боље држати скупу Крагујевцу а пзлет предузети до Ниша.

Пошто је подпредседвик ставио на гласање већина, се одлучила за Крагујевац.

АНТРПОТИ У БЕОГРАДУ

СТРАНА 118.

Г. Ј. Стефановић, чита поздравне депеше из Ужица, и Шапца.

Подпредседник предлаже да се пре закључка састанка пзјави благодарност привременом одбору на његову раду. — Једногласно се усваја узвиком: живели!

Састанак је закључен у 5,40 часова по подне.

ЧЛАНОВИМА УДРУЖЕЊА

Сви опи који су се упшсали за чланове Удружења, моле се да што пре положе како уписну

таксу од 10 дитара, тако и годишњи улог од 24. динара.

АНТРПОТИМ БЕОГРАДУ (ба сликама на листу ХШ и Х1У.)

(ПродужЕњЕ)

ОПИС ПРОЈЕКТА.

Положај и величина антрпота.

Положај и величину антрпота одредила је у глав= номе компсија министарства народне привреде. | Као што смо већ у почетку напоменули, проучавање пштања о подизању антрпота од неизмерног је вначаја ло будуће развијање трговине п индустрије у Београду, који је по своме ванредно повољном географском положају, па утоку Саве у Дунав, као погранична станица светске пруге ка Цариграду и Солуну и као престоница Орбије -— позван више, но ма која друга варош

на балканском полуострву, да извозну трговину концен- |

трише и посредује. Важност овога предмета, побудила нас је, да при изради овога пројекта узмемо у обзири постројење кеа дуж обале савске, за које су општини београдској са разних страна поднета три генерална плана.

По свестраном иепптивању свију меродавних момената, ми смо нашли, да би најбоље било, кад би се ве — противно ошитонским пројектима — постројио памеђу савскот моста и општинског шмрка, код летњих купатила, п то па ових разлога:

1. Овим положајем не спречава се нити ширење Београда дуж Саве, нлти доцније постројавање нарочитог кеа од данашњих дрвара до београдске станице.

2. Веза са станицом железничком најјевтинија је, и она не смета ни у.чему нити прошправању станице, нити подизању трговачких магаза дуж друма од станипе до Саве,

3. Лако се даје извршити и рационално постројити будући кварт индустријски и млинарски, а псто тако и веза ових индустријских постројења са станицом и са слагалиштима и магазом за претоваривање; — биће најкраћа и најрационалнија.

4. Трошкови око грађења биће релативно најмањи.

5. Тиме ће се најбоље потпомагати остварење индустријског кварта, који ће бити у непосредној вези како са Савом тако и са станицом.

Пошто смо дакле нашли, да је најподесније место за подизање антрпота оно између савског моста п општинског шмрка, то нам је још остало, да испитамо у

ком пространству, да се то постројење изврши. И у овом погледу управљали смо се према податцима поменуте комисије антрпотске. која је тражила да се подигну два магацина, сваки по 10011 дужине и 80 ш ширине, и на два спрата, Шрема томе износио би простор слагалишта, 6.000 за: у висини перона, а 6000 та“ на горњем спрату. На основу података, добивепих од министарства Финанспје, дошли смо до закључка, да је та површина сларалишта више но довољна, како за наш извоз тако и увоз, п да ће за време првих пет година и половина, предвиђене површине довољна бити. Али смо се на основу добивених обавештења п усљед личног посматрања, приликом нашег путовања по иностранству уверили, да од антрпотске комисије предложена ширгна од 90 тш, нити је рациовална у конструктивном погледу, нити је подесна за утоваривање ни за истоваривање робе (што се из састава статистичких података види), јер би број за једновремено утоваривање или истоваривање спремљених бродова био ограничен; што би се и сами манипулациони трошкови знатно увећали, и што би у случају пожара, било веома тешко, да се ватра локализује. ( тога смо магацинима дали чисту ширину од 16,00 т, која се понајвише употребљава и којајеп у конструктивном погледу најподеснија, Чиста дужина магацина износи 96,20 та. По нашем мнењу биће за прво време два таква магацина (Ги ПТ) довољна, и с тога смо и предвидели, да се одмах само та два магацина (пуно шрафпрана) изврше; она друга два магацина (Џ иу), која су у плану истачкана, могу се у току неколико година извршити, а остали УП, УП, 1Х и Х могу се доцније према потреби подизати. У сваком случају пак, требало би резервисати терен за сва овде предвиђена постројења. Исто тако требало би и сво остадо земљиште између савске и београдске станице резервисати искључиво за Фабрике и млинове, и за евентуално доцније проширење станице (за ранжирање робе).

(ем тога држали смо, да је прека потреба, да се са овим магацинима уједно подигне и станица за претоваривање из железнице у лађе и обратно, пошто је то. прека а давнашња потреба, како за унапређење трговинског промета па железници, тако исто и ради олак-