Srpski tehnički list

СТРАНА - 210

веја управљач може да обрати сву своју пажњу скоро искључиво прузи, докле бе код коњских железница велики део пажње троши на надзор над коњима,

Тачна статистика несрећиих елучајева код Халске варошке железнице изложена, је у часопису „УЕгазввепраћи“ година УП страна 167.

Б. Електрични трамвеји са надземним спровођењем струје.

Систем надземнога спровођења струје види се из слике 1, Струја се производи у динамо-махини А механичким радом обичне парне махине. Са позитивне четке динамо-махине иде струја у правцу стрелице у надземни вод В са којег је прима контактни котур Си приводи моторима 1), од ових се враћа шином ЈЕ негативној четци динамо-махине,

Према томе, за електрични трамвеј потребно је као најбитније: 1. горњи строј, 2. станица у којој се про-

изводи снага, 8. спровод струје и 4. возна средства. |

Да опишемо свако за се:

1. Горњи строј.

Горњи строј електричних трамвеја сличан је обичном железничком горњем строју. Понајчешће се шине код трамвеја не постављају на прагове, већ на нарочити слој трпанца који се полаже непосредно у калдрму. Шине су или једноставне или састављене

из два дела а понајвише су ижљебљене по везане |

међу собом јаким пречагама, које су утврђене за шине завртњима. По улицама је примењен горњи строј са ужљебљеним шинама, као што се види из слике 9, а по друмовима се, због јевтиноће, понајчешће употребљавају вињолове шине, као што су п код железница, Тада је горњи строј пети као п код железнице, само што су шине много лакше, а п сама је подлога слабија према мањем оптерећењу,

Скретнице и укрштања праве се од шина, Скре-

тнице немају, као код коњеких железница, само по један, већ по два језичка, а то због веће брзине и што се више употребљавају. Ако се по скретницама иде увек у једном правцу, као што је случај код мимоплаза на пругама са једним колосеком, онда се узимају двоструки језичци на опругу (аутоматне скретнице), но, ако се правац вожње мења, онда се узимају покретни језичци.

2. Станица у којој се производи снага,

У станици за пропзвођење електричне снаге постављени су: парни котлови, парне махине, динамомахине п све остале справе потребне за пропзвођење и мерење електричне струје.

Величина ове станице одређује се у главноме према дужини и стрменптости пруге, према броју кола која треба да саобраћају у даном времену и најзад према тежини самих кола. Ако моторска кола пмају да вуку за собом нарочита, кола за путнике, која немају свд-

САОПШТЕЊА п изводи из

СТРАНИХ ТЕХНИЧКИХ ЛИСТОВА БРОЈ 10

јих мотора, онда ће се, свакојако, п ово узети у обзир при прорачуњавању величине електричне станице.

За пропзвођење паре, потребне за покретање парних махина, опште електрично друштво употребљава врло успешно, нарочито код већих инсталација, котлове са цевима за воду (У/азветтоћген-Кевве!).

Ови котлови, услед своје особене конструкције, могу дати потребну количину паре на кратко време пошто се подложе и зато су они најподеснији за експлоатацију уличких железница, јер код ових саобраћај отпочиње свакога јутра, док је ноћу обустављен, Котлови се, каом код свију сличних инсталација постављају одвојено од простора у коме су смештене махине (парне, динамо и т,д.) због прашине која се развија, при ложењу. Опште електричко друштво. узима, код својих инсталација, по правилу компаунд-махине. Услед јаких промена у оптерећену, које се немогу избећи код експлоатације уличких железница, парне махине морају одговорити свима захтевима које тражи солидност и лакорегулисање. У практици се нарочито показала као добра, махина код које цилиндар са великим напоном лежи, а онај са малим напоном стоји. Ова махина заузима врло мало простора, а ипак јој се може лако прилазити. Парне се махине могу спрегнути непосредно са динамо-махинама, или их могу покретати помоћу кашшева. Који ће се од ова два начина применити, то зависи од месних околности и то треба испитати код сваког појединог случаја.

Динамо-махине које се употребљавају за произвођење електричне струје, раде са напоном од 500 волти (КЛепитврапиште) и имају претенасту арматуру. Осовина „анкера“ обрће се у лежиштима која се сама подмазују прстенасто (Етовећиетапо). Постоље магнета изливено, је из једнога комада са основном плочом и лежиштима. Исто тако п магнетска језгра, која носи калемове, уливена су радијално на спољњи махински претен.

Динамо-махине леже на шинама п могу се по њима померати помоћу нарочитих завртања, како би се динамо могла тачно дотерати према осовини парне махине и како би се кашш могао затегнути, Конструкција динамо-махине таква је, да она неможе произвести већи напон но што је прописано. Овим је постигнута безбедност, јер се при експлоатацији електричних трамвеја могу без опасности употребити струје великог напона. :

Слика 8 показује тип махина постављених у већини електричних станица за експлоатанију уличких железница. Полови динамо-махина везани су помоћу изолованих бакрених жица са таблом веза (Зећа тен). На овој су табли намештени сви апарати за мерење, регулисање и спајање струје, тако да се могу лако прегледати. Ради боље изолације сви су ови апарати утврђени на каменим плочама, које су у ватри постојане. Ове плоче обично држе гвоздени рамови. Табла је тако постављена да између ње п зида зграде

: