Srpski tehnički list

Ва |

БРОЈ 10

остане узан ходник, како би се могло лако прегледати |

веза на задњој страни табле.

Струје из махине, пошто прођу справе за ме рење и аутоматне затвараче (беЊефапзвећаЊег), улазе у шине за скупљање струје. Из ове се одвајају водови за поједине огранке уличке железничке мреже. И ови водови имају сваки своје справе за искључивање, за мерење струје, прекидаче (5ећеталсеп) и справе за заштиту од грома (тромобране).

Електричне станице обично су постављене у средини железничке мреже, како би се струја могла што корисније употребити, Тиме се избегава п пола тање нарочитих каблова за довођење струје, пли се бар своде на најмању меру. Поред ових станица подижу се обично и шупе за кола, радионице за оправку и потребне зграде за управу и за станове. Код већих инсталација потребно је више шупа за кола, пи ове се онда постављају на крајевима појединих огранака како би се кола могла одмах изјутра пуштати у саобраћај п са крајева пруге.

3. Спровођење струје.

Вбд, што спроводи електричну струју од динамомахине у колеке моторе п од ових натраг | може се поделити у три дела: доводни вод, радни вод и повратни вод.

махини, |

Доводни. вод спроводи струју од табле (Већа тен) до радног вода, који је повучен над средином колосека. "Овај се доводни вод, према месним приликама, подиже над земљом или се полаже у земљу. Задатак му је да спроводи струју у радни вод, ако би овај био сувшше дугачак да сам спроводи струју од махине, без већег губитка у напону. Осим тога, кад се струја спроводи доводним водом, онда се радни вод може поделити у поједине секције које се, свака за себе, снабдевају струјом из доводног вода. Тада се, по потреби, може на појединим пругама и обуставити саобраћај, а да то не смета осталим деловима пруге. |

За подземне доводне водове узима се т. зв. патентовани оловни кабл армпран гвозденом пантљиком; за надземне, узима се изоловано бракрено уже (плетеница). Доводни се вод повлачи до радног вода и ту се е њим веже.

Општеелектричко друштво узима за радни вод уличких железница жицу од силицијумске бронзе. Ова је жица више но три пута јача од меке бакрене жице, а спроводи електрицитем скоро исто тако добро као и ова. Радни вод повлачи се у висини од 5.5—6 метара од горње ивице шина, над средином свакога колосека. Вбд се веша помоћу изолатора о нарочите жице које су затегнуте у размацима од 40 метара, од прилике, Осим ових изолатора, који спречавају да. струја прелази у жице затеге, и саме су ове затеге изоловане у тачкама где су оне утврђене. На тај се

ТЕХНИЧКИ лист

САОПШТЕЊЕ п изводи. ИЗ СТРАНИХ ТЕХНИЧКИХ ЛИСТОВА

СТРАНА 211 начин, двојном изолацијом, спречава прелазак струје у земљу п оближње куће.

Радни је вод-на изолаторима укљештен између две стеге (КЈјетшђаскеп).. Сами изолатори утврђују се за жице затего помоћу нарочитих муфова, тако, да, није потребно везивати жицу, што квари изглед, нити је лемити, што није поуздано. Овим се начином знатно олакшава пи монтирање вбда пи одржава се добар“ изглед инсталације.

Опште електричко друштво употребљава за изолаторе стабилит. Овај материјал даје вилики отпор електрицитету, и врло је јак и постојан према утицајима времена. Нарочита се пажња обраћа п на леп изглед пзолатора и на лако намештање.

Жица се радног вода веша о изолаторе тако, да доња њезинаповршина по целој дужини остаје слободна, како би контактни котур кола могао увек додиривати вод и спроводити струју у моторе.

Прелазак е једног колосека на други врши се помоћу лаких маталних справица: ваздуштигг стретница. Ове су скретнице уметнуте у радни вод побешене су о жице затеге, Жеице раднога вода утврђене ву за крајеве ваздушне скретнице тако, да на једну страну дође једна, а на другу 2 или 3 жице, према броју колосека. Окретница има на доњој површини ивпупчења, — ребра — која дају правац контактном котуру.

Кад је колосек у кривини, онда није довољно да се радни вод веша на размацима од 40' метара, већ се учвршћује на краћем одстојању. Над сваком кривином повучен је радни вод у полигону који описује кривину. Вод држе у томе положају затеге од жице, које су помоћу изолатора закачене за углове полигона.

У ужим улицама затеге се обично утврђују на кућама помоћу кукица украшених укусним розетама. У овом су случају изолатори, којима су жице утврђене за кукице, снабдевени справама (ЗећаПдатрег) које угушују звук што се производи кретањем контактног котура по радном воду.

У ширим улицама подижу се нарочити стубови за које се утврђују затеге, Ови су стубови од гвожђа округли (цевасти) п решеткасти, или од дрвета, и постављају се с обе стране улице (слика 4.) Ако је, међутим колосек на једној страни улице, близу тротоара, онда, се обично поставља по један стуб са ручицом на којој се утврђује радни вод, непосредно, помоћу изолатора (слика 5). Стубови се подижу у тротоару поред ивице, као што се постављају гасни Фењери, и могу се уједно употребити за улично осветљење, као канделабри за, електричне лампе.

Код пруга се два колосека употребљавају се и ка тарке са двема ручицама (слика 6), ионда се оне постављају између оба колосека.

Ваља још напоменути, да су сви делови инсталације са надземним спроводницима, поред највеће