Srpski tehnički list

= из

МР Бру 78

БРОЈ 10

крову тако су удешени да ноћу јасно осветљују радни вод, како би се сваки квар на њему могао одмах приметити.

Ради правилног одржавања саобраћаја имају елек-

+.-е-ф-•-

САОПШТЕЊЕ и изводи из стрАНИХ ТЕХНИЧКИХ ЛИСТОВА

СТРАНА 218

трични трамвеји, осим путничких кола, махом јоши и електрична кола за разгртање снега, за посипање пруге сољу (зими), за поливање у лица и за пренос прибора. Из „органа удружења немачких железничких управа“. превео Е. Дероко.

ЈЕДАН ПРИЛОГ ЗА СТУДИЈУ ГВОЗДЕНИ МОСТОВА

САОПШТИО М. ПАВЛИЋЕВИЋ инжињер. (Са сл. на листу 100) >>>

Кидање једног спорног, спојног дела код гвоздених мостова,

Код гвоздених мостова нужно је брижљиво одр--

жавање и врло пажљив надзор: периодични преглед, сада прописан свуда, од неминовне је дакле потребе. Али, и ако је лако констатовати у коме су стању: главни, подужни и попречни носачи, често је тешко, због самог система по коме је саграђен мост, вериФиковати брижљиво разне споредне делове којима су повезани поједини носачи. Неки пут и сами инжењери, којима је поверено одржавање мостова, придају, наравно неоправдано, релативну вредност прегледу ових делова. Један њихов недостатак, у почетку често пута, незнатан, потенцира се, при пролазу воза, вибрирањем гвоздене конструкције, пи може да буде узрок врло озбиљним несрећама, често ненакнадимим. После овакових случајева, често је готово немогуће наћи правог узрока, па се приписују недовољној јачини главних носача, док их је требало потражити у каквом недостатку споредних, спојних делова.

Инжењер Хаеоја ФАрцало констатовао је такав један недостатак на прелазу преко реке 5!оавва, пруга Вероло-Савтосцесо. Он га је саопштио а ми га доносимо у српском тексту.

Пруга Керрто-базосисе»о спроведена је преко реке Бјојавза помоћу гвозденог моста од 8 отвора по 16 метара сваки. Колосвек је на доњем делу гвоздене конструкције, која се састоји из два главна мрежаста, носача, чије осе остоје 4.765 м., спојени међу се попречним носачима у остојању од 2.00 м. Попречне носаче спајају уздужни пресека ], састављени из два

вожво 7 доња угаоника: = мм, вертикалног ребра од 250Х8

120%ж 80 мм. 5 на којима су др-

мм. и два горња угаоника;

45 вени уздужни прагови за утврђење шине. Подужни | 150--90 носачи утврђени су за попречне угаоницима: —-

мм. и 225 мм. висине. Ови последњи угаоници утврђени су за ребро попречних носача помоћу три, а за ребро уздужних помоћу четири наковнице.

Мосни патос начињен је од Ораздастог лима, утврђен за попречне и уздужне носаче помоћу гвожђа

пресека Т. Због овакове диспозиције беше чешко прегледати све оно што је под патосом а нарочито епоредне спојне делове. Треба још додати и то: да раван доњег појаса главних носача беше 10 м. над нивоом воде, те тиме још више отежан преглед.

КМеоја Ф' Арцлао испитивајући овај мост нашао је да три угаоника, као спојни делови попречних и уздужних носача, беху пекидани дуж ивице по којој се секу унутарње равни кракова,

Тешко је одредити прави узрок овим пукотинама, Да ли не долазе од хрђавог монтирања п закивања, нарочито ако није подесан положај наковница7 Ма, какав, најзад, био узрок овоме, 4' Арп220 вели, да је увек овакове угаонике одмах замењивао новим,

Ово га је питање заинтересовало и хтео је да сазна: колико је напрезање коме су изложени угао-

ници у нормалном стању, као и накнадно напрезање које се јавља кад има пукотина.

То га је навело на следећа рачунања:

При прорачунавању овог моста беше претпостављено да уздужни носач, за најнеповољније оптерећење, мора издржати терет највише оптерећеног точка код теретних локомотива највећег калибра. У ових локомотива средња је осовина највише оптерећена, и носи терет од 18 тони, дакле 6500 кгр. на точак; додајући: тежину шине, подужних дрвених прагова и самог уздужног носача, претпоставило је се да уздужни носач има да издржи 7000 кгр. у средини распона од 2м.

У одређивању димензија служило је се Формулама за израчунавање непотпуно (управо у пола) узиданих носача, ( том претпоставком, и ако је Р терет што дејствује у средини уздужног носача а [, распон, добија се, да је моменат спољне силе на пресеку у средини распона:

БРЕ ЕБ Јаве зрео. = 48 | = 5=0. А на узиданом пресеку: = БЕ Ро Ме Ре

9%