Srpski tehnički list

— 450 —

два угаоника, који имају исту јачину, као и плоча. Мана оваквих колена лежи у томе што проузрокују доста јаке моменте у стубовима.

У многим влсоким грађевинама у Сан-Франциску нису употребљене ни дијагонале ни колена. У њима су у место спољних греда, које су израчунате само за

сачи са паралелним спољним члановима. појединих чланова израчунате су за вертикално оптерећење и хоризонтални утицај ветра или земљотреса. Висина носача не смеће отворима у зиду.

вертикално оптерећење, употребљени решеткасти ноДимензије (Наставиће се)

Стране цеви употребљене

за нанализацију Београда.

У 34-том броју Техничког Листа донели смо у преводу чланак признатога стручњака Ото Хофмана о цевима за канализацију, а сада ћемо изнети добивене резултате приликом испитивања страних цеви, употребљених за канализацију Београда.

За разлику између цеви од глине и масе узима Хофман њихово понашање према води и киселинама, па вели: да се цеви којг — по његовом начину испитивања —- упијају више од 56 својс тежине не могу више сматрати као цеви од камене масе, већ као цеви од глине (Топгбитеп), а да уј псгледу од камене масе не

камене

постојаности у кисепинама цеви смеју губити више од 29/6 од своје тежине.

По Хофмановом начину испитивања стране цеви употребљене за канализацију Београда показале су ове резултате : .

1. После !-ог часа кувања и свега 24 часа ле-

жања у води парче цеви од 10 10 см, које је само са стране ослобођено глазур: упија воду: грао цеви 8.09%/. жуте цеви к1.25% 2. Кисепином опробане цеви губе од своје тежине : грао цеви. 22308 жуте цеви . 0.429 Ови резултати показују да су цеви рађене од

доиста доброг материјала за израду цеви од камене масе, али да се са печењем истих — што је врло важно — није ишло до потребног степена синтеровања (стапања масе, те је зато и порозност истих далеко пребацила дозвољену максималну границу од 5%,. Према овоме сиране цеви употребљене за канализацију Бео-

града нису од камене масе (ећ од глине (Товкоћтеп). Горе смо изнели резултате испитивања цеви у погледу упијања воде и постојаности у киселинама добивене радећи по Хофмановом методу, а радећи по условима прописаним од стране општине гвада Београда у погледу упијања воде добијамо ове резултате:

грао цеви · 3'62% о жуте цеви 73890

Из овога излази, да поменуте цеви у погледу упијања воде пралазе и од стране општине условима одобрену максималну границу од 3%%.

Како у условима од стране канализационог одсека општине београдске поред осталога стоји: да цеви морају бити од каменасте масе и да сем осталих механичких проба не смеју упијати више од 39, (што је иначе и сувише много). а како горњи резултати у погледу упијања воде прелазе у техничком смислу стављену границу за камену масу од 5%, — то излази : да са сшране увезене цеви, употребљене 38 канализацију Београда нису цеви од камене масе већ од глине (Топтбћтеп), да у погледу упијања воде црелазе и у техничком смислу, п од стране одсека за канализацију општине београдске „000брену максималну границу, те да прем" томе нису требале на бити употребљене за канализацију Београда. г

У једном од идућих бројева изнећемо резултате добивене испитивањем цеви за канализацију, израђених од стране задруге за подизање домаће издустрије

"6. Н. Тодоровић.

инж. хемичар.

О значају друмова ненад и сад.

(Наставак)

Нами је тачно познат провоз на једном друму у Орбији, на друму Пожаревац, Дубравица који је дугачак 13 километара туда је прошло године 1895. свега 14328,4 тони робе, те то сведевно на ! километар пута износи 186269 тони ипо ! пару чини 1862,69 диПрошло је сем тога 37857 путника

нара годишње.

који су учинили 490841 пути километара. Према цени путничког километра (путник плаћа од Пожаревца до Дубравице обично динар) и тонског километра, могли би се ови путнички километри свести на тонске километре, кад бисмо њихов број поделили са 4 те бисмо добили 1227,10 тонских километара или још 1227,10 дин. штете. То свега износи “> 3100 дин.