Srpski tehnički list

— 176 —

узевши да ће тунел на Јирачековој траси коштати 800 дин. по метру — да би пруга преко Обр.

Стол. била скупља за 612 090 дин, него преко „Отолице“ или 1770000 дин. лрема 1158 000 дин. за ду-

жину од 24.К540. Експлоатација преко Обр. Стол. била би тежа и скуља.

Што се тиче експлоатације и комисија каже, да би преко Обрадових Столица била тежа и скупља,

Г. Јеф. Стеф. не слаже се 16 ХИ 905 да ће меродавни успон бити на ]. траси већи но што је просечан успон терена.

Не верује да се у испресецаном терену не може траса прилагодити земљишту.

Не верује да ће у великом тунелу бити црвени пешчар јер дубоке вртаче могу постојати само у чистом кречњаку.

Налази да ће пруга далеко надићи попустљиво земљиште у Вел. Суваји.

Не верује да ће на деоници бати потпорни зидови.

близу Лозице тре-

Замера што комисија није констатовала попустљиво земљиште Кт 32 + 600 — 700, да је сумњиво на потоку Вурдељу, да је клизаво око килом. 40 до 41.700 није констатовано ни клизалиште на клачевачкој деоници Кт 19200 и 19500 нити да је пред постајом Вешала мочарно земљиште. Констатује да у честоброд. извире, скоро на сваком кораку вода, слојеви црв. пешчара нагнути махом на ниже — што је опасно где је нагиб велики —- има на честобр. доста експимцитног клизалишта.

Као што видите, извештај г. Јефте Стефановића је потпунији односно земљишта него ли извештај оне прве комисије, која због рђавог времена није могла све ове ствари боље да уочи.

После шест месеци излази друга комисија, у којој су били г. г. Јосимовић, Вуловић и Кирило Савић, која је поднела овакав извештај.

1 комисија. Извештај 30-М1-1906, — Јосимовић, Вуловић и К. Савић. — траса Вешало — Отолица — Стража Признаје мочарно земљиште на плато у Вешала, неколико клизних и моч, места на делу Вешало — Столице, на Кш 32 и 33 местимице клизаво земљиште. Упоређења по проштудираној варијанти г. Ј.

1. Јирачекова траса. 1 1. Траса жеп. дирекције

3 станице поред пута

3 станице далеко од Пар. — Зај. — Вешало —

пута. Столица — Стража што је свакако повољније. 2 Тешкоће при грађењу али доношење песка из једнаке. Грзе и Тимока јефтиније 3 успони 28'/ Пењу се до на 30%/( могу се свести на 27,49. станице хоризонталне. · 4 Не могу се свести 5

Станице у паду 2,5" који би се могао смањити само на штету меродавних појава на прузи.

-м. и краћа за

Веријанта нижа за 206 1956 м. Већи и теретни во-7 зови при једнакој вучној сили локомотиве мање воде и мање горива али је однос корисног према мртвом терету неповољнији. 8

од варијанте Вешало Стража него код ове трасе. Моч. земљ. на плато у Вешала и другим мес~ тима не могу бити озбиљна сметња јер се та места могу осушити и осигурати. 5 Због наклоности клизања да се раде вијадукти свуде где су назипи виши од 10м, —

предвиђено је вијадукТеофани предрачун: та 97441: ширина 3.5 1 За дирекцијску тра-

су преко Вешала: 9748 618 = 595.000 д.

тунел кроз лободоарку косу . . . 68.000 остали радови бКт 500%ж70.000 = · . 455.000 за 7 Ја. 1406... „1. Свега 1.118.000 _ остави радови ча 19К029 . 1,011.060

2.129.000

округло укупно .. · 2.130.000 д. 2. За Јирачекову трасу.

При истини јединачним ценама

тунел Јирачеков 16201 1.385.000 д. рад у тешком терену 14 Кт · . 1,050.000 % лаком |, 82508- олочтеј ка .'. 343.100 2.118.100 окр. укупно · 2.780.000

Коштање — пруге дирекц. —- у тешком терену са

малим тунелима, вијадуктима, осигурањима противу

клизања на делу од вел. тунела до мале Суваје ит. д. процењено је на 75 000 дин. од километра то је аномалија у процени.

]. скупљи за 650 000 дин. од дирекције,

Код ]. клизања може да буде од вел. тунела до М. Суваје и то у знатно мањој мери него на траси дирекц.

Пошто се доказало да траса ]. није добра додаје се да клизави терен пруге Веш. Стол. допушта да се траса преко Обравове Столице може узимати у обзир при избору правца.

Без сумње клизања и обурвавања могу бити узрок честих и дугачких прекида у саобраћају а трошкови за одржавање постићи вепике размере, ако се не одреде: узрок клизању, дубина и простирање клизавих сзојева и не предузму мере које би одстраниле узроке клизања и ако се не изведу и не осигурају као што треба поједини објекти на томе делу пруге. Инж, практика нашла је радикално средство за осигурање на таким местима и само треба да се средства рационално употребе и да се за ту цељ ставе довољна новчанн средства на расположење.

.