Srpski tehnički list

— 258 —

ступили у праксу, али ипак има кривицеи до самих инструмената.

М

Објекти.

Како ова пруга иде у почетку (од Аранђеловца) око 18 км. кроз купиран терен и један мали дефиле (рудовачки) иначе све долином реке Пештана и колубаре, међутим земљмште је обрасло шумом и обрађено је, то нема оних бујица (дивљих потока), нити оних наноса од тих бујица(Зећи Ккезе!), што је све карактеристично за већину земљишта у Србији, нити пак има усовина (Кшзећјетајт) и великих река — те то све чини, да нема многих вештачких радова око дренажа, регулисања дивљих потока „и др. нити великих мостова.

Мост преко р. Колубаре, који би једини долазио у веће објекте (има 60,00м. распона), подигнут. је још пре неколико година. Овај мост служи у исто време и друмском и железничком саобраћају, те је с тогаи подигнут од стране Министарства Грађевина и округа: београдског и ваљевског,

Од других објеката има:

4 гвоздена моста по 20.00м. распона преко р. Пештана, коју траса прелази три пута;

] гвоздени мост од 15. Одм, распона преко р. Лукавице;

1] гвоздени мост од 10.00м. распона у инундационом терену р. Колубаре, (инундациони мост);

1 гвоздени мост од 6. 00м. распона (инундациони код Колубаре);

9 гвоздена моста од по 95.00м. распона; 33 отворена пропуста од 0.50м, отвора;

77 покривених _,, У у, 19 отворених о Ја ЕЈ 11 засведених , пао ЈУ ЈЕ 2 1 Н 4 а О : 4 отворених Е „АИ УРА, » 4 затворених из 2,00, » 8 отворених И ЗаАИ АИ » 2 засведених ап О „ 4 отворених М пре БА еуигу 13 за 1 засведених на О а » УП

Израда планова и пројеката. Рад у бироу на изради планова и детаљних пројеката отпочет је 15 Јула и настало се свима силама, да се изради што

више планова и детаљних пројеката, те да би се дала могућност предузимачу, да може отпочети са радом. Јер, као што је напоменуто, лицитација је држана по предрачунима, који су израђени на основу генералних планова, те предузимач није могао отпочети посао одмах после држате лицитације, него су пројекти рађени у бироу и предавани предузимачу по партијама, како су били и израђивани.

На изради планова и пројеката радило је седам инжењ:ра (са шефом секције) и један цртач. Доцније, кратко време, била су два цртача.

Инжењери су радили на пројектовању и на копирању а цртачи на копирању планова. Један административчи чиновник радио је искључизо на радовима експропријације и реамбулације земљишта.

За време зиме је дошао још један инжењер, те је тако израда планова и пројеката могла бити готова у марту месецу ове године,

Радно време у бироу било је од 7 ч (зими од 8 ч) до 12 ч пре подиг и од 24 (лети од 27, ч) до 7 ч по подне

Како се при извршивању радова показало као потребно, да се положај неког об-

јекта измени: да се негде постави нов обје-

кат и др. то је и ове накнадне пројекте израђивао сваки инжењер на својој деоници. Исто је тако било и неколико омањих варијаната трасе неколико девијација путова и прелаза у нивоу, као и неколико осигурања, за које су радови радили и раде инжењери пројекте сваки за своју деоницу.

Ј. Вид.

(свршиће се)

фаздушне лађе с Крммом.

(По предавању Грофа 2Леррепп-а које је држао на 49 скупу удружења немачких ичжењера у Дрезди.)

Говорник пре свега констатује, да отпор у лету није просто и управно сразмеран површини која је у правцу кретања Притисак, које тело при лету има да издржи, утолико слабије расте, уколико је површина већа. Та чињеница дала му је повода да неуморно ради на усавршавању балона, и ако је славни Хемхолц, на основи својих поставака тврдио, да је немогућно конструјисати ваздушну лађу, којом би се могло управљати. Доцније се доиста и нашло у чему је била заблуда Хемхолцова. Заблуда је била у томе,

= |

До