Stari srpski spomenici u Južnoj Srbiji

Илија више Костура; двадесет и четири манастира на Метеорима; Св. Петар више Берата, све задужбине Немањића. Нису ово једини примери народне свести становништва Јужне Србије, које се својим молбама обраћа великим силама Европе и српском кнезу Милану, да се присаједини мајци Србији.

Ну стара српска уметност, везана највећим делом за црквене споменипе у Јужној Србији, није своје утицаје ограничила само на области старе државе српске. Њени утицаји се шире далеко изван граница српских земаља. Бугарска стоји под утицајем српске црквене уметности. Српска властела, зида цркве у Бугарској. У најчувенијем манастиру бугарском Св. Јовану Рилском подиже кесар Хреља 1342. год. цркву #60ђења Богородице. То је онај исти Хреља, који као протосеваст беше 1334. год. подигао цркву Св. Арханђела у Штипу. Дејан

и његов син Константин Драгаш подигоше многобројне цркве _

у областима Радомира, Трна и Брезника. Дејан подиже цркву Св. Јована Богослова у селу Белову код Радомира “Земенски манастир). Константин Драгаш подиже цркву Св. Јована Ботослова у Поанову код Цариброда. Ове цркве послужише као образац за остале цркве у Бугарској.

У другој половини ХЛ века српски поп Никодим, родом из Прилепа, дође у Румунију п ту основа манастире Тисмену (1370—1880. год.), Водицу (1360—1372.), Кимпалону, Кошмену и Козију. Он постаде игуман свих ових манастира и прикупи око себе доста велики број братије из своје домовине.

Црквена уметност српска имала је утицаја и на уметност далеке Русије. Фреске цркве Са. Теодора Стратилатша у Новгороду (око 1370. г.) у Волошову (1363. г.), у Коваљеву (1380. г.) посведочавају јасно, колико је српска уметност Јужне Србије утицала на далеке крајеве руске. Значајан покрет уметнички У ХМ веку, чији је центар Новгород, може се разумети једино ако се проучава у односу на српску уметност Јужне Србије.

У Далмацији, у којој се спомиње много „грчких“ сликара, _

католичка црква била је сасвим потиснута од цркве православне. Што црква Велике Госпође (Запа Мапа Мајот) у Аубровнику показује периптерос (ходник, који окружује зграду са три стране) као и црква Св. Ђорђа у Старом Нагоричину, то се има објаснити утицајем српске уметности на, Далмацију.

Х

те Бе = “

~.