Svetozar Marković. Njegov život, rad i ideje.

СВЕТОЗАР МАРКОВИЋ 137

јализмом Интернационале. Пре свега, разлаже он, руски покрет је сшарији од Интернационале, и његов почетак треба тражити још од Стењке Рјазина и Пугачева, од сељачких устанака за земљу и слободу. Начела интегралног рускога социјализма су поштунија но готово искључиво политичко-економна начела Интернационале, која још није изишла са детаљним програмима, нарочито у погледу породице и религије. Руска револуционарна начела су „радикалнија но начела Интернационале :“ „На њих су утицала начела европске науке и револуционарне идеје од 1789 и 1848, али су она даље развијана и прерађавана ориђинално. И данас руски револуционари са својом страсном мржњом на господлук у опште, и са својим радикалним појмовима о браку и Богу, ужасавају најрадикалније чланове Интернационале, особито у Немачкој, где су светиње црквеног брака и религиозност дубоко укорењени у народу“. Нигде у Европи нема толико духовнога полета, нигде толико интелектуалног заноса колико код Руса. Нигде социјалним наукама, наукама о друштву и о народном благостању, не придаје се толика важност као у Русији: „Данас Русија има сама толико научних стручних социјалиста колико сва Европа скупа. Знаменити К. Маркс проучава руски језик само зарад руских социјалиста“. Најзад, има један практичан разлог зашто у Србији треба дати првенство руском социјализму над европским. Срби, као Словени, имају исто „устројство“ душе које и Руси, подједнако осећају и истом теже. Руски социјализам је израђен за руске прилике, за руског сељака, и како се Србија налази у истоветним економским приликама, једини социјализам који је у Србији могућ и изводљив то је руски социјализам. Од свију руских социјалистичких писаца Марковић највише цени Чернишевског, главнога представника славне „епохе шездесетих година“, и у главноме он у српском

' Одговор Др-у Владану Ђорђевићу, стр. 5.