Timočka buna 1883. godine

268

"нодавцу. Ти су људи гарантија да ће закони бити добри, Пред"ставништво с једним домом има ту добру страну, што се закони у њему брже доносе. Али баш ова добра страна има и «своју ману. Закони, донесени на брзу руку, насу добри, нејасни «су, погрешни, противречни, а боље је имати добро, јасно, прецизно израђене законе, па макар њихова израда и дуже трајала, него ли доносити законе на брзу руку, па их мењати већу идућем скупштинском сазиву. Закон који прође кроз два дома «солиднији је од закона који прође само кроз Нар. Скупштину, У којој заседавају људи не по способности и спреми својој него само по поверењу народном. Неоспоран је факт, који је још у првој седници Уставотворног одбора споменуо г. Милутин Гарашанин, да смо ми са законима без закона, благодарећи само томе факту, што се закони израђују брзо и без довољне критике и проучавања; праве их људи не од заната, него људи који имају да захвале своме положају у друштву, који долазе у Нар. Скупштину по избору. Ово долази и од самих прилика _ У којима се земља налази, у којима се налазе они који законе доносе. Напоменуо сам мало пре да се скоро у свима земљама Народно Представништво састоји из два дома. Нико неће спорити да је Енглеска једна од најнапреднијих држава у сваком погледу; она има своје представништво од два дома. Не само што треба о сваком закону лешавати три пута у доњем дому, него се три пут изгласани закон подноси још на решавање и у Горњем дому. Државе пуне искуства не могу ни да замисле, да би им законодавна машина избацивала добре законе, кад неби сваки законски пројекат пролазио кроз два дома. И сад кад израђујемо нов Устав, кад нам је примена досадањег Устава с Нар. Представништвом од једног дома, у коме су присутни и владини посланици да корегирају рад посланика невештих у донашању закона — показала рђаве резултате у доношењу добрих закона — онда је настао сад тренутак да се изјаснимо: да ли је боље имати Народно Представништво с једним или два дома> Пројект овог Устава оснива се на Народном Представнил"тву са једним домом. Господо, сваки од нас има своје мишљење о овоме питању, на ми се неће замерити што и ја износим своје. Овај нацрт Устава хтео би да ову махну Нар. Представништва с једним домом поправи или ослаби правима, која се дају Државном Савету у доношењу закона; што се сваки пројект 34кона подноси Државном Савету, да он да своје мишљење о њему пре него се поднесе Народној Скупштини. И сем тога, што у Народну Скупштину улази избором одређени број квалификованих посланика. Ово су две палијативне мере, господо! Опет ће све ићи својом старом стазом. Државни Савет ће, као орган и за друге државне послове, претресати законске пројекте поред других својих административних послова; он их неће моћи претресати онако темељито, као што би их претресао и проучавао Горњи дом, коме би проучавање закона био је-