Topola

90

■мил дода још што шта из масалщанске (евхитске) јереси, и аскетична правила из устава православних калуђера, али прекројена и изопачена по начелима јеретичке Ова се секта брзо и јако рашири по Блгарској, Траки] и, и Македонијн. Богомилско ученье било је : богословска шпекулација Богомила, да разјаснп како сета два начела (добро и. зло) сусретоше п борбу међу собом на земљи заметнуше; а практична јој је дељ, да доведе људе у одношај иеђу Богом и светом кроз аскетизам, престрог и противан већ. и само] природи; да их побуди на смерност и презираье света. У том разлагању више је голог уображења , које науку богословску претвори у праву митологију додатком којекаквих мита и басни, него ли здраве ФилосоФије. Тако богомшш учаху: да ]е Бог облика људскога; да ]е он пмао два сина, Сатанаила, старијега, и Исуса, млађега] да се ]е Сатанаило отпадно од Бога, злоупотребив дату му од. Бога моћ, побунио се с неким анђелима против Бога, због чега их ]е Бог прогнао из неба; да ]е Сатанаило са својом дружином, по том, створио други свет и, на послетку, да ]е постао гнусан и мрачан право зло. Даље говораху! да ]е Исус био само привидно човек; п према томе нема Богородице него Христородице, и да је Христос ушао у Св. Марију кроз уши; да се учињени грех не може поправити добрим делом (а хришћанство учи, да се добрим делима могу умалити греси). Женидбу су са сейм забранивали, и брак им је био смртни грех, говорећи, да ]е женидбу изумео ђаво, да бп расплодио људски род, а тиме овековечио своје царство. То су главки догмата (основесекте богомилске; а било их ]е и других, које би јеретици учили ипо народу их распростирали, као: да сене покоравају властима, да не раде ни цару, ни своме господину, ит.д. Што се тиче цркве, црквеног уређзља и богослужења, и ту су се богомили ]а.ко разлиновали од хришћана. Тако ]е у њих црква (која је у хришћана општина правоверних који всрују у Христа) ограничивала се на једну само касту или чин људи, ко]и себе сматраху за једине праве и добре хришбане, за истинито божје стадо, избрани божји народ на земли, за луде савршене, који су се, уласком.