Topola

рагда. У хралу стоји вубе, а пспод њега кпп од четирп врсте драгог камења: од зеленога крпзодпта, првенога рубина, жутога карпеола п белога крпстала, а гдава му је од дрвенога злата.“ То је био кип Световпда. Оппсујућп другп један храм почиње опет овако: ,На високој гори‘ Неће лл бпти п овај обпчај што се у понеким крајевпма српскпх земаља п данас с.шке светаца (пконе) стављају на дрвеће поред пута, остатак пз овога незнабошкога пш, боље,'идо.гопоклонскога доба?.... Па шта значе наша кџста п литијв ? Шта значп то, да свако српско седо, п свака породпца, има једно свето дрво, заиис, коме с крстом и тамњаном, попом п ђаком, сваке годнне дођу, те му се пок.хоне н ,закрсте“ га, које нико не сме дирнути, нпти се попетп на њега да бере и једе род његов, јер је „грехота?!“...., Кад је хрншћански Бог растерао све грчке п рнмске богове; кад је и к нама дошао те п нашега Перуна н ону другу браћу његову отерао, он као да није манисао њину стану, њпној кући, горп п шумп. То је бшта п његова кућа, и његов стан. Не само храмовп незнабошки. многобошкп п идолопоклонски. но п све прве хрпшћанске цркве, п сви ондашњп п данашњи манастири хришћански, по шумама су. у гори су. И мндој посестрими Краљевића Марка није место у дбљи, у низи, у пољу. Њен је стан гора. Она је ,горкиња.“ Одатде се често она издигне и у облаке, те одатде тражп очима свога брата, свог јунака, и притекне му у поиоћ ,када њему до невоље до|е.“ П кад је дошдо време да н џпн јунак пде с овога света; кад је морао да кара свога најбољега и нај-

55

БIС.ШСКИ II ПСТОРПСКИ ЗНАЧАЈ