Topola

169

памћење одвојених речп. - Књижевни облици упознају се на самим делима. Из овпх се могу неке песме, кратко беседе и мањп одломци научити на аамет, пошто се претходно добро објасне. Декламовање на туђем језику може се такође покушати; али ако оно не произлази из осећања учешхка, онда служи само учењу језика, а не развнјању естетичких осећахпа. При читању драме може се покушати и то, да се улоге поделе међу ученике, те да при читању сваки представља по једну личност. То би могао бптп прелаз на конверсацију. Предмет, о ком-се ученици могу разговарати туђим језиком међу собом и с наставнпком, мора бпти интересантан за хвих. Учпњене погрешке прп том исправљају се одмах, али кратко, понављајући дотичну реченпцу правилно, или казујући само правилаи израз место погрешнога. Ученицима је врло пријатно, кад савладају туђ језик толико, да могу говорити са страицима њиховим језиком. Пу за ово је потребно многогодишње вежбање. У том he најбоље успети они ученици, који имају оштар слух и нарочити дар за језике, а поред тога имају прилике, да и ван школе често чују туђ језик, а и сами да говоре њим. Па ипак мало има зиалаца туђих језика, који мисле и осећају туђим језиком. То може битп изузетно само код оних људп, који су дуго провели у туђој земљи, где никако нису употребљавали свога матерњега језика, и то бива' опда на штету матерњега језика, којим иначе сваки човек најбоље пзражава своје мпсли п своја осећања.