Topola

180

и време, кад се што догодило. Ну не треба сувише оптерећавати ученпке памћењем имена и година, него то треба свести на најпотребнију меру. Само за најважније, епохалне догађаје они треба да запамте дане, месеце и годпне, претпостављајући да је то тачно утврђено. Те и друге бројеве нека ученицп памте впше на логичан него на механичан начин, и то у вези с причањем, понављањем и поређењем важних догађаја 1 . Ради бо.вега памћења догађаја може се неки пут употребпти и ретроспективни лоступак, где се полази од садашњега- стања у једној државп, па се прелази на најскорију прошлост, затим се помињу догађаји, којн су овима претходили, и пде се тако даље до најстаријих времена, или до почетка историје. Овакво се понављање може згодно везати за владаоце, као представнике државе, и том се прпликом могу употребити родословне и синхроипстичне таблице , које могу п сами ученици састављати. Овако he они најбоље запамтити године и важне догађаје, који су се збили у истим периодпма (дужим или краћим) код разних културнпх народа. У реалци се опшпрније учп нова и најновија историја, п то нарочито историја оних народа, чији се језици уче у реалци. А из културне псторије бира се поглавито оио што има везе с будућим иозивом ученика, као н. пр. техничкп проиаласци, разна открића, важнп производи и т. д.

1 Видц § 13 7. Опште Педагогпке.