Topola

184

проучавањем целе земље као једнога дела света, нарочито с астрономскога, Фпзичкога п геолошкога гледпшта, при чем има впше самосталнога размишљања код њих. Овде ее употребљавају оба облика предавања, али у опште претеже. диалошки облик. II ако је геограФија доста тешка наука за учеппке, ппак предавања могу бити пнтересантна, кад се прп том правплно поступа, тако да прп сваком предавању има п довољно саморадње код ученика. Ученпке не може интересовати само саопштавање п показпвање поједпностп пз геограФпје с једне стране п често понављање п ламћење тога с друге стране, него пх може занпматп живо иредстављање земље и парода у везп тако, да се за поједпне државе везују садашњп жпвот п псторпјски развитак народа, п уз то животпњскп п биљнп свет, у колико је друкчпји него у нашој отаџбпнп. Ученпке јако пнтересује п иоређење земаља п парода с разнпх гледишта. г) Прп предавањпма се употребљавају нарочпто ова средства. : 1 > ироматрање прп обпчној ескурсијп и прп дужем заједничком путовању; 2) мерење, у прпродп н на картп ; 3) црта.ње, на таблп нна хартпјп; 4) ка рте, атланти, рељеФП; 5) глоб, телурпјум, планстаријум, дурбин пли телескоп; 6) иоређење, парочпто ради објашњавања непознатпх предела с помоћу познатпх; 1] слике и ФОтограФпје предела, људскпх раса, грађевпиа, прпроднпх пропзвода и т. д.; 8) статистпчке п друге таблице, свођење облпка (гранпцај неких земаља на правплне фигуре, и пеме карте (орографске и